Inquietud en el sector de l'automòbil per la prohibició de vendre cotxes dièsel i de gasolina a partir del 2040
L'esborrany de la Llei de canvi climàtic i transició ecològica té l'objectiu de complir l'Acord de París contra el canvi climàtic.
L'esborrany de la Llei de canvi climàtic i transició ecològica té l'objectiu d'assegurar el compliment de l'Acord de París contra el canvi climàtic a Espanya. Per això prohibirà la venda de cotxes dièsel i gasolina a partir del 2040. Des dels diferents sectors implicats, venedors, fabricants i transportistes diuen que la mesura crearà més incertesa entre els consumidors i contribuirà a empitjorar la davallada de matriculacions, que aquest últim mes han caigut un 22,4%. A més asseguren que la mesura afectarà 200.000 treballadors.
L’anunci s’ha rebut com una poalada d'aigua freda en el sector. Diuen que ningú els ha consultat, que Espanya no està preparada per a la reconversió i que la incertesa perjudicarà clients i empreses. Per exemple, el text de la llei obliga les estacions de servei a tindre punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, però en l’actualitat aquests són molt escassos.
Queden enlaire els períodes d'implantació i com aconseguir-ho. De moment, la venda dels cotxes elèctrics, tot i l'augment dels últims mesos, està lluny d'alçar el vol. Fins a octubre se’n van vendre 11.600 unitats, en un mercat d'1,13 milions de vehicles. És a dir, no arriba al 0,4% del total.
El sector de l'automoció de demanen ‘‘prudència en les declaracions’’ del govern espanyol
El clúster d’automoció de la Comunitat Valenciana (AVIA) ha demanat a les autoritats espanyoles ‘‘prudència en les declaracions i en els anuncis relacionats amb el sector’’, atesa la ‘‘transcendència que poden tindre en l’ocupació i en les inversions que les grans companyies puguen fer a la Comunitat Valenciana’’.
La seua presidenta, Mónica Alegre, ha explicat que ‘‘el sector està vivint una transformació profunda i les empreses estan treballant en aquest sentit, però les autoritats han de ser prudents i no posar en perill milers de llocs de treball tant a la Comunitat Valenciana, com a la resta del territori espanyol’’.
En la seua opinió, ‘‘anuncis d’aquest tipus haurien d’anar acompanyats d’altres mesures econòmiques i laborals que mantinguen la competitivitat i, sobretot, que asseguren l'ocupació’’.
Des d’AVIA han remarcat que la indústria valenciana s’està adaptant fa anys, ja que coneix les tendències del mercat i sap ‘‘que el futur de l'automòbil passa per la reducció dels combustibles fòssils a favor dels elèctrics’’.
Per la seua banda, des del sector ecologista, han aplaudit la decisió del govern espanyol, però han demanat un desenvolupament real i organitzat de les energies alternatives. Està previst que l’esborrany s’aprove al final d’any.