Directes
Ara en la televisió
LES NOTÍCIES DEL MATÍ
Ara en la ràdio
LES NOTÍCIES DEL MATÍ

Irregularitats en la concessió de punts per a l’escolarització a València

Un informe adverteix de concentracions “sorprenents" d’alumnat de baixa renda als centres concertats.

Un alumne en una imatge d'arxiu / Europa Press

Un dels informes del projecte d’investigació, el Mapa Escolar de València, que naix de la col·laboració entre l’ajuntament i la Universitat de València, revela “irregularitats en la concessió de punts” per a l’escolarització dels menors en els últims 10 anys. 

L’informe destaca l’existència de “concentracions sorprenents” de l’alumnat amb rendes baixes “en districtes amb nivells socioeconòmics alts, i especialment a centres d’educació concertada”, on el percentatge d’escolarització dels estudiants d’economia modesta arriba al 77,13%, dos punts per damunt del que hi ha a les escoles públiques. 

L’estudi destaca el cas d’un centre escolar de l’àrea amb un nivell adquisitiu més elevat de la ciutat, on el 90% de l’alumnat es troba teòricament en situació de baixa renda. 

Per als autors, “resulta estrany que quasi tres quartes parts de les sol·licituds de plaça escolar es troben en situació de baixa renda de la unitat familiar”. Unes dades que qüestionen i sobre les quals es permeten ironitzar, perquè si foren reals suposarien que els nivells de pobresa de la ciutat deurien estar disparats, la qual cosa esdevindria “un cas digne d’estudi”. 

L’informe convida l’administració a investigar les possibles irregularitats i a reflexionar sobre l’eficàcia del criteri de la renda en l’assignació escolar. 

La proximitat, el criteri més just

D’altra banda, l’informe també avala el criteri de proximitat més que la política de districte únic que va aplicar l’administració en l’última etapa del Partit Popular. Els autors no aprecien una gran diferència entre l’origen de les sol·licituds en els dos models ─comparant els cursos 2014-2015 i el 2018-2019─ i situen en el 65% el percentatge de peticions de centres en el mateix districte on resideix la família. 

“Les dades són contundents i permeten afirmar que la proximitat, en contra del que afirmen determinats sectors socials, és el principal mecanisme per a garantir la llibertat d’elecció de centre escolar”, sentencia l’estudi. 

València

També et pot interessar