L’actualització dels continguts i la coeducació transversal, assignatures pendents en les aules per a avançar cap a la igualtat

La investigadora i professora del projecte Women’s Legacy creu que els més joves comencen a interioritzar la igualtat, però continuen evidenciant llacunes masclistes

Adolescents a les aules
Encara que cada vegada hi ha més joves conscienciats amb la igualtat, la implicació encara no arriba a tots els menors / À Punt NTC

El compromís amb la igualtat de gènere va creixent en les nostres aules, malgrat el discurs crític que encara subjau en certs casos, però el sistema educatiu té dues assignatures pendents per a eixamplar aquest camí, encara no recorregut, cap a la igualtat. Aquestes dues assignatures són l’actualització curricular amb les aportacions, els estudis i les investigacions de les dones, i la coeducació transversal.

Així ho veu la professora Ana López Navajas, que s’ha emportat el premi Isabel Ferrer de l’Institut Valencià de les Dones pel projecte Women’s Legacy, que pretén visibilitzar les aportacions culturals, artístiques o científiques que han fet les dones al llarg de la història i, a més, posar-les a disposició del professorat perquè les puguen incloure en les seues lliçons.

En opinió de López Navajas, falta actualització curricular dels continguts que s’imparteixen en tot el sistema educatiu, "no només a l’escola, també a la universitat", matisava durant la seua intervenció aquest dimecres en Les notícies del matí, coincidint amb el Dia Internacional de les Dones. "Hi ha moltíssims estudis que s’han fet en els últims anys que no estan inclosos en els continguts", advertia.

D’altra banda, des del punt de vista d’aquesta investigadora, el sistema educatiu necessita impartir la coeducació de manera transversal per a ajudar l'estudiantat a avançar cap a la corresponsabilitat, la prevenció de la violència de gènere o la detecció d’aquesta manifestació violenta, quan s’evidencia d’una manera més subtil.

Tot i aquestes mancances, Ana López Navajas es mostra optimista amb reserves pel que fa a la conscienciació sobre la igualtat dels més joves. El seu contacte directe amb les aules permet a aquesta investigadora afirmar que, a pesar que es va avançant en la igualtat de gènere, "hi ha grups que ho tenen clar perquè ja s’han educat en un altre món".

No obstant això, la també assessora en matèria d'Igualtat admet que en les escoles i instituts encara "hi ha alumnat que creu en unes altres maneres de desigualtat".

Des del seu punt de vista, a aquest segon grup no ajuda, en absolut, el discurs que està prenent força en els últims temps que qüestiona la violència de gènere: "El discurs crític que hi ha ara amb la violència de gènere està fent molt de mal", advertia en Les notícies del matí.

Projecte divulgatiu i material educatiu

Per a intentar combatre la invisibilització de les aportacions que, durant segles, han fet les dones la investigadora coordina a Espanya el projecte Women’s Legacy, una iniciativa que pretén, d’una banda, rescatar aquestes aportacions fetes des de l’antiguitat i, d’altra posar-les a disposició dels docents perquè tinguen una difusió.

"Les dones no apareixen en el relat dels fets, malgrat que han fet contribucions en l’art, la ciència, la literatura, la història...", assenyalava durant la seua intervenció en la ràdio d’À Punt.

Del llegat femení es fa difusió en dies commemoratius, però el discurs hegemònic cultural continua la resta de dies Ana López Navajas - Professora i assessora d'igualtat

Per a acabar amb aquest relat, "fonamentat durant segles", Ana i una xarxa de més de 130 col·laboradors difonen el portal Women’s Legacy, que abasteix de materials amb les aportacions femenines perquè el professorat puga emprar-lo en les aules.

Al seu parer, del llegat femení "es fa difusió en dies commemoratius, però el discurs hegemònic cultural continua la resta de dies". 

Ana López Navajas aquest dimecres en Les notícies del matí, coincidint amb el Dia Internacional de les Dones.

També et pot interessar

stats