L’Aemet pregunta a Emergències si ja investiga com es va filtrar la conversa telefònica del dia de la dana

L’agència estatal pregunta quines accions du a terme el servei valencià per a custodiar els àudios registrats en compliment de la llei

L'àudio complet de la telefonada de la tècnica de l'Aemet al 112
Reproducció gràfica de l'audio entre Aemet i Emergències / À Punt NTC

La direcció de l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) ha remés este dimecres una carta a la subdirecció d'Emergències de la Generalitat en què expressa la seua “sorpresa” per la “filtració d'un àudio” d'una conversa telefònica el dia de la dana i pregunta si ja ho està investigant. La missiva, a la qual ha tingut accés l'agència EFE, està firmada per Jaime Rey, director de producció i infraestructures de l’Aemet, i va dirigida a Jorge Suárez, subdirector d'Emergències de la Comunitat Valenciana. En ella es recorda que “durant molts anys” hi ha hagut un treball “sense fissures” entre els dos organismes en relació amb les emergències sobre els fenòmens meteorològics adversos.

Divendres passat, la direcció de l’Aemet ja va anunciar que anava a estudiar si eixa filtració pot ser constitutiva d'alguna mena de delicte i valoraria l'adopció “d’accions legals”. En una comunicació interna de l'organisme a la plantilla, la direcció responia així a la filtració, dimecres passat, d'una versió retallada de l'àudio, en la qual se sent a la tècnica de l'Aemet dir que no anaven a “marejar amb més avisos”, que s'havia confirmat això del matí i que les precipitacions màximes “anirien cap al nord i cap a l'interior”. Un dia més tard, es va donar a conéixer l'àudio complet d’esta telefonada feta al migdia d'aquell 29 d'octubre, en la qual la treballadora de l’Aemet informava que es mantenia per a eixa jornada l'avís roig per la dana i advertia que la vesprada seria més complicada a l'interior nord de València.

Àudio
Àudio complet de la telefonada entre l'Aemet i Emergències

En la carta remesa este dimecres, Rey assegura que la relació entre els dos organismes “s'ha basat sempre en la confiança mútua i ha funcionat bé, redundant en un bon servei a la ciutadania i donant resposta al principi de lleialtat institucional que ha de regir les relacions entre administracions”. Per això, expressa la “sorpresa” de l'organisme depenent del govern espanyol “davant de la filtració d'un àudio d'una conversa telefònica entre una predictora d'Aemet i una tècnica de l'112 del passat 29 d'octubre del 2024”.

Així mateix, recorda que l'article 53 de la llei de protecció civil i gestió d'emergències de la Comunitat Valenciana estableix en el seu apartat 3 que “la informació relativa a la gestió d'un incident d'emergència gestionat per 112 Comunitat Valenciana serà posada a la disposició de tots els serveis essencials involucrats, als estrictes fins de la seua gestió. Finalitzada la gestió de l'incident d'emergència, únicament es facilitarà esta informació a sol·licitud de l'autoritat judicial”. Per això, l'alt càrrec de l’Aemet assenyala: “Ens agradaria conéixer les actuacions que du a terme eixa entitat per a la custòdia dels àudios registrats com telefonades al Servei de l’112 en compliment de la legislació vigent, així com si s'ha iniciat algun tipus d'investigació interna per a determinar com va poder haver-se filtrat eixe àudio”.

Informa que, per part de l’Aemet, “s'està analitzant la situació per si resulta procedent obrir l'exercici de les accions legals oportunes” i es mostra “segur” que les dos organitzacions mantenen el seu “compromís amb la societat”. “Segur que compartim el desig que este tipus de filtracions no tornen a produir-se i per això resulta necessari posar els mitjans necessaris”, conclou Rey.

També et pot interessar

stats