L’alumnat d’Alcalà de Xivert senyalitza amb pictogrames els espais públics
L’Ajuntament assumeix la proposta dels escolars, que van començar col·locant-los al centre Campanar, per a ajudar no sols la gent amb trastorn de l'espectre autista, també a nouvinguts i persones majors
Allò que van començar fent dins de l’escola per a ajudar un company amb trastorn de l’espectre autista (TEA) ha acabat convertint-se en una iniciativa per a tot el poble. L’alumnat de segon de primària del col·legi Campanar d’Alcalà de Xivert ha instal·lat este matí els primers pictogrames als edificis municipals, en el que són les primeres passes per a senyalitzar els establiments i edificis públics per a facilitar la comunicació no sols al veïnat amb TEA, sinó també a altres col·lectius.
“És per a ajudar els xiquets amb autisme, els menuts que no saben llegir, les persones majors que no recorden les coses...”. És sols part de l’enumeració que feia este dilluns una de les alumnes de segon de primària d’Alcalà de Xivert que, juntament amb els seus companys, ha instal·lat, de manera simbòlica, en l’ajuntament el primer dels pictogrames que identificarà els edificis públics d’Alcalà de Xivert.
Com ella, el seu company Martí mostrava un altre pictograma que també tenen previst col·locar per a orientar els vianants d’Alcalà de Xivert, el del forn. Una altra companya de Martí mostrava un pictograma més complet, on constava la identificació de les monedes, per a facilitar el pagament en els comerços del poble.
Esta iniciativa va començar com a part del projecte de l’assignatura de Castellà de l’alumnat de segon de primària, per a ajudar alguns companys amb necessitats complexes d’educació, com apuntava Sara Muñoz, mestra del centre Campanar que els acompanya este matí a la penjada simbòlica del pictograma de l’Ajuntament.
En constatar l’efectivitat dels pictogrames del centre escolar, van ser els mateixos alumnes els que, a través d’una instància, van sol·licitar a l’ajuntament que estenguera la iniciativa als espais públics d’este municipi del Baix Maestrat. “Ja havien fet l’escola més accessible, també volien fer el poble més accessible”, admetia Muñoz.
La iniciativa va semblar “molt interessant” a l’alcaldia, que no va dubtar a prendre-la en consideració i decidir-se a identificar els edificis públics amb plaques amb dibuixos que els identifiquen, com explicava a À Punt Paco Juan, alcalde d’Alcalà de Xivert-Alcossebre. “Ha sigut un exemple molt bonic”, admetia. Juan avançava que els pictogrames s’instal·laran inicialment als edificis municipals i després als públics.
La mestra Sara Muñoz remarcava que el fet d’identificar els edificis i establiments amb pictogrames no sols orienta a les persones amb TEA, també a l’alumnat nou vingut que encara no coneix bé la llengua. En el mateix sentit, els menors apuntaven que, per exemple, les persones majors amb problemes de memòria també poden orientar-se gràcies a estos pictogrames.