Directes
Ara en la televisió
LA FINESTRA ESPORTIVA
Ara en la ràdio
LES NOTÍCIES DE LA NIT

L'Aquarius va socórrer més de 15.000 persones al Mediterrani central el 2017

La xifra de rescatats pel vaixell humanitari s'ha incrementat un 34% respecte a 2016.

629 immigrants a bord del vaixell Aquarius arriben a Espanya / Tony Gentile (Reuters)

L'Aquarius, el vaixell humanitari de l'ONG SOS Méditerranée i també operat per Metges sense Fronteres, va socórrer 15.078 persones el 2017 al Mediterrani central, un 34% més que l'any anterior.

Segons les últimes xifres de l'Organització Internacional de les Migracions (OIM), aquests rescats s'han produït en un any en què van morir 3.139 persones al Mediterrani, i de les quals 2.853 ho feren en el Mediterrani central.

En l'informe anual de SOS Méditerranée es precisa que entre els rescatats hi va haver 3.452 menors, un 83% dels quals no anaven acompanyats, i 2.085 eren dones.

En total, l'Aquarius va efectuar 102 operacions de salvament i 27 de transbord, és a dir, aquelles en què rep immigrants salvats per altres vaixells.

La cofundadora de l'ONG Sophie Beau ha indicat que 2017 va ser un any "molt difícil", en què el seu treball s'ha complicat "moltíssim" amb la "campanya de criminalització de les ONG", principalment per part d'Itàlia, i la legitimació dels guardacostes libis per als rescats.

El Mediterrani central, la ruta més mortal del món

Segons l'ONG, el Mediterrani central, que separa Itàlia de Líbia, és la ruta migratòria més mortal del món, tant per la seua distància com per la seua perillositat.

La major part dels immigrants rescatats procedeixen de l'Àfrica subsahariana i de la Banya d'Àfrica (Eritrea, Somàlia, el Sudan i Etiòpia), i de manera puntual del Marroc, Bangladesh, Pakistan, Síria, Líbia, Afganistan o Palestina.

SOS Méditerranée ha detallat que les embarcacions més utilitzades són les pneumàtiques, d'una desena de metres, amb reserves insuficients de carburant i un risc constant de trencar-se o enfonsar-se pel pes dels entre 100 i 200 passatgers que solen anar a bord.

Altres alternatives utilitzades són antics vaixells de pesca o barques de fusta, que segons l'ONG són "inadequades per a la navegació en alta mar", cada vegada més degradades i amb una supervivència estimada d'hores.

A Sos Méditerranée, cada dia a el mar li costa uns 11.000 euros i el seu pressupost en 2017 va ascendir als 3,6 milions d'euros, procedent en un 93% de donacions privades, i va ser un 63% superior al de 2016.

L'Aquarius, que el passat 17 de juny va desembarcar a València 630 persones després que les autoritats d'Itàlia i Malta rebutjaren obrir-los els seus ports, ha denunciat reiteradament que els bloquejos i obstacles per part dels països europeus estan tenint "conseqüències mortals".

També et pot interessar