Directes
Ara en la televisió
EN DIRECTE

L’assetjament escolar causa el mateix impacte en els adolescents que perdre entre tres i cinc mesos de classe

Un estudi revela que més del 15% de l’estudiantat de 15 anys del territorio valencià ha patit aquest problema

Els investigadors fan una crida perquè no s'infravalore el problema, que té conseqüències a llarg termini entre l'alumnat / À Punt NTC

El 15,75% de l’estudiantat valencià de 15 anys ha patit assetjament escolar. Les víctimes pateixen efectes negatius en el seu procés formatiu semblant a la pèrdua d’entre tres i cinc mesos d’educació o, expressat en altres variables, és com si els menors assetjats reberen entre un 30% i un 50% menys d’educació al llarg d’un curs escolar que la resta de companys que no han sigut el blanc de l'assetjament.

És la comparativa que ofereix un estudi sobre l’impacte de l’assetjament escolar en el rendiment acadèmic a Espanya, que han elaborat diversos investigadors de la Universitat de València, a través de la Fundació Alternatives. Aquest anàlisi s'ha presentat coincidint amb el dia contra aquesta pràctica que afecta, de mitjana, al 16% de l’alumnat de 15 anys d’Espanya.

A més dels efectes psicològics en les víctimes, l’assetjament escolar es converteix, com assenyalen des de la Fundació Alternatives, en “un obstacle més” en el procés d’aprenentatge, “que pot generar un rendiment acadèmic més pobre i conduir, a curt termini, a un increment de les taxes d’absentisme escolar, fracàs escolar i abandonament escolar prematur”.

Els investigadors que han elaborat aquest estudi han advertit, a més, que els escolars que pateixen assetjament perden “oportunitats educatives i laborals” a llarg termini.

Tot i ser una xifra significativa, la valenciana és la segona autonomia, la quarta si es tenen en compte les dues ciutats autònomes, amb menys prevalença d’aquest problema. L’índex d’assetjament del territori valencià, a més, se situa per sota de la mitjana d’Espanya, on es calcula que el 16% de l’estudiantat de 15 anys ha patit assetjament.

D’aquest estudi dels investigadors valencians es desprén que l’assetjament escolar no entén ni de tipus de centre escolar ni de gènere. De fet, es registra un nombre de casos semblant en centres públics, privats i concertats, així com entre xiques i xics.

Iniciatives per a detectar el problema prompte

Els promotors d’aquest estudi que vincula l’assetjament amb el rendiment escolar fan una crida per a no subestimar aquest problema i insten la societat i les administracions a “fer més esforços per a dissenyar polítiques que permeten detectar de manera primerenca aquest fenomen i que mitiguen de manera eficaç els seus efectes”.

Així mateix, els investigadors de la Universitat de València reclamen estudis complementaris per a conéixer la dimensió qualitativa i quantitativa de l’assetjament escolar i estudis que permeten introduir en el sistema escolar espanyol propostes d’èxit per a combatre’l que ja han aplicat uns altres països. 

Educació

També et pot interessar