L'EMT apuja el bitllet senzill d'1,5 a 2 euros però manté el Bonobús en 4,25
L'empresa justifica la mesura per a afavorir l'ús els títols multiviatge, mentre que l'oposició critica la mesura i assegura que l'augment del preu és l'antesala de la pujada generalitzada de totes les tarifes
El consell d'administració de l'Empresa Municipal de Transports (EMT) de València aprova este divendres l'increment dels preus de bitllet senzill per a l'any que ve —d'1,5 a 2 euros—, després d'haver estat congelat durant dotze anys; en la versió digital, targeta de crèdit i QR permetrà transbords il·limitats durant la primera hora de desplaçament, segons ha informat l'Ajuntament en un comunicat.
L'entitat manté el preu dels títols més utilitzats, com els bons temporals i els títols multiviatge, per a "fidelitzar el client amb preus competitius".
A més, l'EMT ha aprovat el pressupost per a l'any que ve, de 166,2 milions d'euros i amb el qual superarà "el màxim del passat exercici". D'estos, 91,3 milions procedeixen de l'Ajuntament. La resta, 60,7 milions, són pagaments dels usuaris, als quals se n'afigen 14,2 per altres ingressos.
En total, l'any 2025 els comptes arribaran als 202,4 milions d'euros, en sumar 36,2 milions més de la partida de 2025 inclosa en el Pla Inversor 2024-2028 per a renovar la flota i adequar infraestructures.
Afavorir bons temporals i multiviatge
Des de l'administració local han assenyalat que "el bitllet senzill, ara com ara, solament l'utilitzen usuaris esporàdics", una quantitat de viatgers que, segons ha detallat, "no arriba al 7% del passatge".
Igualment, han apuntat que la nova tarifa "se situarà per davall de les grans capitals europees, que es mouen fins i tot per damunt dels dos euros" per considerar-se "molt més pràctics i a preus més assequibles". L'Ajuntament de València ha assegurat que pretenen "fidelitzar els usuaris amb els millors avantatges". Segons el consistori, "la fidelització de passatgers mitjançant l'ús de bons temporals i títols multiviatge és un objectiu fonamental de la companyia perquè contribueix a fomentar l'ús quotidià del transport públic, redueix la presència del vehicle privat als nostres carrers i la contaminació", ha afegit el consistori.
"Desaparició progressiva"
El consistori ha indicat que la progressiva desaparició del bitllet senzill en el transport públic de tot Europa "millora la velocitat comercial en eliminar la interacció dels conductors en cada parada i evita distraccions". L'objectiu és que l'usuari migre d'este tipus de bitllet físic als bons temporals i títols multiviatge amb "preus inalterats". Un exemple seria el recent llançament del títol MovimEMT.
Altres títols de l'EMT que es mantenen amb preus per davall de les grans capitals són, segons ha afegit l'administració local, el bo de 10 viatges, que continuarà costant 8,5 euros, "mentre que a Barcelona val 12,15 euros i a Madrid 18,3 euros". L'Ajuntament ha destacat que a estos preus cal aplicar el 50% de descompte, de manera que el bo costa 4,25 euros, "a l'espera que el govern central decidisca si prorroga les actuals bonificacions al sector del transport, com ha passat els últims mesos".
"Nefasta gestió"
Des de l'oposició en el consistori, l'edil de Compromís Giuseppe Grezzi, expresident de l'EMT i exregidor de Mobilitat Urbana, ha manifestat que l'augment del bitllet senzill "un 33% és l'antesala de la pujada generalitzada de tots els títols i abonaments, perquè el preu del bitllet únic és la referència sobre la qual es calcula la resta".
Grezzi ha assenyalat que "la factura" de la "nefasta gestió econòmica" (que ha atribuït a l'alcaldessa del PP, María José Catalá) i del servei essencial que presta l'empresa pública de transports "la paguen tots els usuaris, mentre es redueixen impostos als rics".
"S'excusen dient que apugen el preu per a equiparar-lo al de les grans capitals europees. Per a Catalá el trànsit de València ha d'equiparar-se al de les capitals del Tercer Món, però el preu que han de pagar els valencians pel transport públic, cada vegada més deteriorat des que el gestiona el PP, ha de ser el mateix que el de les ciutats europees que sí que el prioritzen i cuiden per davant del trànsit privat", ha agregat.
Pel seu costat, l'edil del PSPV María Pérez ha dit que "si l'equip de Catalá pretén fidelitzar l'ús del transport públic hauria de garantir que a partir de l'1 de gener de 2025 els bitllets no pujaran". "Hauria de garantir que a partir d'eixa data els valencians no pagaran més per pujar al transport públic, que es mantindrà el 50% dels abonaments i la gratuïtat en els joves", ha afegit.
Pérez ha confiat també que l'augment conegut esta setmana no siga "l'antesala d'una pujada de preus" i ha considerat "curiós fidelitzar el transport públic amb una pujada del bitllet senzill" en lloc d'advocar per "millorar freqüències i la velocitat comercial".