Què és l’etiqueta mediambiental i per què la necessites en el teu vehicle abans de la fi d’any?
A partir de l’1 de gener, les ciutats de més de 50.000 habitants tindran zones de baixes emissions i caldrà aquest distintiu per a poder entrar-hi
Les ciutats de més de 50.000 habitants estan obligades a implantar durant 2023 zones de baixes emissions (ZBE), àrees de circulació restringia per als vehicles més contaminants. Es tracta d’una mesura contemplada en la llei de canvi climàtic i transició ecològica que té com a objectiu aconseguir un parc de turismes i vehicles comercials lleugers sense emissions directes de diòxid de carboni (CO₂) en 2050.
La norma afecta 149 ciutats espanyoles i 15 valencianes: Alcoi, Alacant, Benidorm, Castelló de la Plana, Elx, Elda, Gandia, Oriola, Paterna, Sagunt, Sant Vicent del Raspeig, Torrent, Torrevella, València i Vila-real. A més, la llei recull que també podrà ser aplicable a municipis de 20.000 habitants que superen els valors límit dels contaminants regulats en el reial decret de qualitat de l’aire. Alguns d'aquests municipis com ara Castelló, València, Alacant o Elx (Baix Vinalopó) ja han fet públics els projectes de ZBE on es detallen l'extensió de la zona restringida i el pressupost.
Per a accedir a les ZBE d’aquestes ciutats serà necessari que el vehicle tinga una etiqueta mediambiental i, depenent de quina siga, es podrà circular amb més o menys restriccions. Per tant, encara que es residisca en un municipi amb menys de 50.000 habitants i sense ZBE, caldrà tindre el distintiu per a poder desplaçar-se als que sí que en tenen i accedir a les seues zones restringides.
Com aconseguir una etiqueta mediambiental?
No a tots els vehicles els correspon una etiqueta mediambiental. Els de gasolina anteriors a 2001 i els de gasoil anteriors a 2006 són considerats molt contaminants i no poden portar aquest distintiu, ni tampoc entrar a les ZBE. Es pot consultar si al nostre vehicle li correspon una etiqueta introduint la matrícula en el web de la DGT.
Si la consulta resulta ser afirmativa, les etiquetes es poden adquirir per cinc euros a les oficines de Correus, la xarxa de tallers de la Confederació Espanyola de tallers (Cetraa) i altres xarxes de tallers autoritzats, gestors administratius, l’Institut d’Estudis d’Automoció (Ideauto) i, en el cas de flotes, es poden aconseguir a través de l’associació Ganvam.
Per a obtindre-les, cal presentar el permís de circulació del vehicle i el DNI de la persona que la demana, que no ha de ser obligatòriament la persona que el condueix ni la que figura com a titular del vehicle.
Quantes etiquetes hi ha i a quins vehicles corresponen?
Hi ha quatre distintius ambientals diferents en funció de l’impacte mediambiental del vehicle:
Etiqueta zero emissions, de color blau: correspons als vehicles més eficients. Són els elèctrics de bateria (BEV), elèctrics d’autonomia expandida (REEV), elèctrics híbrids endollables (PHEV) amb una autonomia de quaranta quilòmetres o vehicles de pila de combustible.
Etiqueta eco: els següents en l’escalafó d’eficiència. Identifica els vehicles elèctrics endollables amb autonomia inferior a quaranta quilòmetres, híbrids no endollables (HEV), vehicles propulsats per gas natural i gas (GNC i GNL) o gas liquat del petroli (GLP). Han de complir els criteris de l'etiqueta C.
Etiqueta C, verda: vehicles de combustió interna que compleixen amb les últimes emissions Euro. Tenen dret a aquesta etiqueta turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculades a partir de gener de 2006 i dièsel a partir de setembre de 2015. Vehicles de més de huit places i pesants, tant de gasolina com dièsel, matriculats des de 2014.
Etiqueta B, groga: Vehicles de combustió interna que, si bé no compleixen amb les últimes especificacions de les emissions Euro, sí que ho fan amb anteriors. Correspon a turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculades des de l'1 de gener de 2001 i dièsel a partir de 2006. Vehicles de més de huit places i pesats tant de gasolina com dièsel, matriculats des de 2006.
Què significa cada etiqueta?
Aquests distintius marquen com és de contaminant un vehicle i quines restriccions se li imposen. Als vehicles amb etiqueta 0 i Eco no se’ls aplicarà cap restricció, mentre que els que no tenen dret a etiqueta no poden circular per les ZBE en cap cas. Pel que fa als vehicles amb etiqueta C i B, les restriccions variaran depenent del municipi, per això és recomanable consultar amb antelació la informació sobre mobilitat de la població a què volem accedir.
L'incompliment implicarà sanció
Si s’accedeix a una zona ZBE sense tindre una etiqueta mediambiental, s’imposarà una sanció al o la titular que dependrà de la normativa de cada municipi. De moment, la llei només s’aplica a Madrid i Barcelona. En el primer cas, la sanció és de 90 euros, reduïble a 45 euros si es paga ràpidament, mentre que a la capital catalana la multa mínima és de 100 euros segons la gravetat de la infracció.
Les poblacions demanen més temps
L’alcalde d’Alacant, José Luis Barcala, ha demanat aquest dijous al govern espanyol que desenvolupe el reglament que fixa la implantació de les ZBE i retarde els terminis d’implantació “per a no deixar ningú arrere”. Una demanda que la Federació Espanyola de Municipis i Províncies ha fet ja diverses vegades, sol·licitant, a més, que es compte amb la participació dels ajuntaments, amb l’objectiu d’aportar concreció i criteris d’actuació.
Barcala ha fet aquestes declaracions durant les jornades "Cap a una ciutat zero", celebrades a la capital de l’Alacantí, on també ha dit que s’estima que només el 13% de les ciutats amb més de 50.000 habitants tindrà les ZBE llestes abans de la fi de 2023 i que només en vint es compliran els terminis establerts per la llei.