L'Hospital General de València, primera reversió
La Unitat d'hospitalització domiciliària del centre es va rescatar en 2016, després d'onze anys en mans privades.
Enrique Ortega, gerent de l'Hospital General de València és un ferm defensor de la sanitat pública amb gestió pública. Una de les primeres iniciatives en la seua llista de propostes, quan va accedir al càrrec en 2015, va ser rescatar de la privatització la Unitat d'hospitalització domiciliària. Des de 2004 estava en mans d'una empresa privada. De fet, era l'única unitat d'aquestes característiques de gestió privada a tota la Comunitat Valenciana.
Quasi dos anys després, l'experiència "és un èxit", assegura Ortega. Recuperar la gestió pública ha suposat un estalvi econòmic de vora 150.000 euros a l'any i de 62 tones d'emissions contaminants en dotar la unitat de 13 vehicles elèctrics ecològics. La gestió directa ha permés atendre 637 pacients nous i s'han fet vora 14.000 visites domiciliàries d'aquests professionals a localitats com Torrent, Picassent, Xirivella i la zona de València.
L'hospital ha incrementat els treballadors adscrits a aquest servei que compta amb 17 professionals sanitaris. Molts d'ells s'havien format al propi centre i "feien un bon treball", explica el gerent. Per als treballadors, ha suposat un canvi qualitatiu. S'han adaptat els horaris, els contractes i el sou. La millora de les condicions laborals era un dels objectius de la recuperació. Un altre dels apartats que s'ha millorat ha sigut la coordinació amb la resta de serveis hospitalaris vinculats a la Unitat.
No obstant això, el més significatiu per a Enrique Ortega de tot el procés de recuperació per a la gestió pública de la Unitat ha sigut la percepció dels pacients: "No és habitual que t'envien felicitacions pel servei i ho han fet. La qualitat percebuda per pacients i familiars ha sigut òptima".
Ortega ha destacat que ha sigut essencial la col·laboració de l'empresa privada que gestionava la Unitat a l'hora de fer el traspàs: "Van comprendre la filosofia de la integració i la necessitat de tindre internalitzat aquest servei per a facilitar la coordinació amb altres serveis interns com ara l'Atenció primària o la Unitat de cures continuades i es va fer, per les dues parts, de manera clara, transparent, al contrari d'altres processos de reversió actuals".