Directes
Ara en la televisió
MÚSICA DE BANDA

L'N-332 i l'N-340 concentren el 42% dels ciclistes morts

Les col·lisions, els atropellaments i les parades cardiorespiratòries han matat 14 ciclistes durant el 2017 en vies interurbanes i urbanes valencianes.

Ciclistes en una competició a les carreteres de Castelló

Al llarg de 2017 es registraren a les carreteres valencianes 14 morts de ciclistes per col·lisions, eixides de via i atropellaments, un més que durant el 2016. Prop del 80% de la sinistralitat s'ha produït en carreteres interurbanes, principalment de competència estatal. La resta han sigut accidents a la xarxa autonòmica i vies urbanes. Les dades tenen caràcter provisional en espera que la Direcció General de Trànsit publique les dades definitives en les pròximes setmanes. A Espanya, l'any passat, moriren 44 ciclistes, 14 dels quals eren valencians. El 28% van perdre la vida per la imprudència greu de conductors que circulaven sota els efectes de l'alcohol i les drogues.

L'increment de la mort de ciclistes coincideix amb un increment de la mobilitat sostenible. L'any 2016, segons AMBE, l'Associació de Marques i Bicicletes d'Espanya, es van vendre més d'un milió de bicicletes, una xifra enorme en comparació amb els dos milions de vehicles nous matriculats. Carlos Domingo, director general d'Obres Públiques, afirma que l'objectiu del Programa de Seguretat Viària per a 2018-2020, és que no augmente el nombre de ciclistes morts: "No és una postura conservadora, la mobilitat de ciclistes està pujant moltíssim i aconseguir no augmentar el nombre d'accidents ja és un objectiu ambiciós".

A la Comunitat Valenciana hi ha 9.000 ciclistes federats, el 60% són cicloturistes, segons la Federació de Ciclisme. Un exemple de l'increment de l'ús de la bicicleta s'ha registrat a la CV-500, la carretera que travessa el Parc Natural de l'Albufera. En aquesta via es produeixen més de 1.000 trajectes en bicicleta en un cap de setmana qualsevol que es redueixen a 800 entre setmana. Per a protegir els cicloturistes, recentment s'hi ha instal·lat un radar de tram i la CV-500 s'ha salvat de formar part del mapa de sinistralitat ciclista. Però no la carretera N-332 que uneix València i Alacant.

Drogues i Alcohol en l'N-332

Punts negres a les carreteres valencianes

L'accident més greu de 2017 es va produir el 7 de maig al terme municipal d'Oliva, la Safor, prop de la rambla de Gallinera a les 8.30 hores. Una conductora que tornava a casa després de passar una nit de festa va atropellar un grup de cinc triatletes. Dos ciclistes moriren a l'acte. Tres més quedaren ferits greus, un dels quals va morir dues setmanes després a l'Hospital La Fe de València. La conductora ja era reincident.

Amb la futura reforma prevista del Codi Penal es considerarà imprudència greu conduir sota els efectes de l'alcohol i les drogues, així com escapolir-se de l'obligatorietat d'auxiliar les víctimes d'un accident. La pena de presó màxima serà de nou anys. La conductora responsable de la mort dels ciclistes està a la presó, i serà jutjada segons el Codi Penal actual que preveu penes més baixes per a aquests tipus de delictes.

Andrés Contreras, de 28 anys, un dels ferits greus en l'accident, no vol saber res de judicis ni sentències després de perdre son pare Luis Alberto, i dos amics, Eduardo Monforte i José Antonio Albi aquell 7 de maig.

La sinistralitat en l'N-332 al pas pel terme d'Oliva encara ha tingut més capítols. L'11 de juny de 2017, un altre ciclista moria atropellat per un conductor begut que va fugir del lloc dels fets. David González, alcalde d'Oliva, explica a À Punt Notícies que, amb posterioritat, s'hi registraren dos accidents més. "No han sigut tan sonats, perquè no han acabat amb víctimes mortals, però han sigut accidents que han provocat lesions als ciclistes" continua l'alcalde: "Hi ha una gran quantitat d'accessos perpendiculars que aboquen en l'N-332". Un és la intersecció amb la carretera de Pego que travessa la marjal. El 13 de juny de 2017, dos dies després de la mort del quart ciclista, sis persones resultaren ferides per la col·lisió entre dos vehicles.

L'N-340 i l'N-332, les vies més perilloses

L'N-332 no és l'única via mortal per als ciclistes. El Reial Automòbil Club d'Espanya classifica tres trams més de l'N-340 València-Barcelona, al pas pel Baix Maestrat, entre els 15 més perillosos de la xarxa estatal de carreteres. En aquest cas, una de les causes de la sinistralitat és el trànsit intens de camions. Els ciclistes, com passa en l'N-332, demanen la gratuïtat de l'autopista AP-7 per a reduir la intensitat de la circulació. Només en les proximitats de Vinaròs moriren tres ciclistes l'any passat.

El president de la Federació Valenciana de Ciclisme, Amadeo Olmos, insisteix en la necessitat d'introduir una assignatura d'educació viària a les escoles, així com a multiplicar el control sobre els conductors temeraris i reincidents. "La retirada del carnet o del cotxe a un conductor que ha donat positiu en alcohol i drogues no garanteix que no torne a agafar un vehicle" prossegueix, "hauria d'haver-hi un control continuat". "A un ciclista professional que s'ha dopat, no el deixen tramitar la llicència, el sancionen i no pot participar en cap prova esportiva organitzada per la Federació" sentencia.

Luis Montoro, catedràtic de Seguretat Viària de la Universitat de València, va dirigir el 2015 un estudi sobre els 25.000 accidents mortals amb bicicletes involucrades durant un període de cinc anys. Per a Montoro la majoria de ciclistes desconeixen la normativa pròpia. "No tenen ni idea de la normativa i els conductors no saben que han de guardar una distància de seguretat d'un metre i mig. És necessari formar els conductors en les autoescoles, fer més campanyes informatives i ampliar les zones protegides per als ciclistes".

La Generalitat, a més d'una campanya divulgativa sobre normativa i recomanacions per a la protecció dels ciclistes, prepara obres per a millorar la xarxa autonòmica de carreteres: construcció de carrils bici, més senyalització d'itineraris freqüentats per ciclistes, una nova via per a ciclistes i vianants a l'avinguda del Sud de Catarroja o les vies no motoritzades.

Un ambiciós projecte, segons Enrique Casquero, cap de servei de Seguretat Viària de la Generalitat, que garantirà la seguretat dels ciclistes: "Els ciclistes usuaris dels carrils bici quan s'acaba un tram es busquen la vida per a arribar al següent, el que faran les vies no motoritzades és interconnectar tots els trams ciclistes que hi ha a la Comunitat Valenciana amb l'objectiu que un ciclista a Torrevella agafe la bici i sense baixar arribe a Morella".

En paral·lel al programa d'actuacions ciclistes de la Generalitat, la DGT culmina la nova Llei de Trànsit i Seguretat Viària. S'han avançat alguns possibles continguts: sancions per l'ús del mòbil al volant, obligatorietat de passar per l'autoescola per a traure's el carnet de conduir, inclusió d'un curs de conscienciació de riscos al volant, sancions als conductors que han perdut el carnet per drogues o alcohol, més radars i drons per a controlar el trànsit i l'aprovació d'un Pla Estratègic Estatal de la Bicicleta amb noves rutes ciclistes segures, deu de les quals estan a la Comunitat Valenciana.

També et pot interessar