L'OCDE aconsella Espanya repensar la jornada intensiva i limitar la repetició de curs contra l'abandó escolar
L'abandó escolar primerenc a la Comunitat Valenciana, de vora el 15%, és dels més alts de l'Estat, que té una de les taxes més elevades de la UE
Els diversos factors que intervenen en l'abandó prematur dels estudis conflueixen en un moment crític, el final de l'educació secundària obligatòria. I segons les dades, ho fan més a Espanya que en altres països europeus. La taxa d'abandó escolar primerenc a l'Estat és del 13,9%; major en ells (16,5%) que en elles (11,2%). I malgrat haver caigut quasi a la meitat en una dècada, continua sent de les més elevades a la Unió Europea i entre els països occidentals, lluny de l'objectiu de Brussel·les, que situa la frontera en el 9%. Només quatre autonomies (País Basc, Cantàbria i Comunitat Foral de Navarra) han assolit l'objectiu. En l'extrem contrari sis més, entre elles la Comunitat Valenciana, ofereixen taxes d'abandó escolar primerenc (AET) per damunt del 15%.
L'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) ha fet diagnòstic i ha emés dictamen. Aconsella Espanya repensar la jornada escolar intensiva, limitar la repetició de curs, modificar el sistema d'assignació de centre per a evitar la segregació i canviar el procés de selecció i contractació del professorat, entre altres mesures. Respon l'OCDE a la petició d'assessorament del Ministeri d'Educació i FP sobre les polítiques actives per a reduir l'AET.
L'anàlisi evidencia que el sistema educatiu no està corregint les diferències de base amb què l'alumnat arriba a l'escola. Connecta l'abandó escolar amb el baix rendiment acadèmic i apunta que aquest, encara hui, continua creixent a mesura que baixa la situació econòmica de l'entorn familiar, la formació dels progenitors i la falta de coneixement de l'idioma, en el cas de l'alumnat d'origen migrant.
La jornada partida, beneficiosa per a l'alumnat vulnerable
A partir d'aquest conjunt de factors posa en qüestió la jornada intensiva, majoritària en els centres de secundària. "Passar més temps al centre educatiu permet elevar les taxes de graduació i millorar l'aprenentatge i altres indicadors socials i conductuals", sobretot en el cas de l'alumnat més desafavorit, assenyala l'informe, que insta Espanya a valorar la jornada completa o una més flexible, augmentant les prestacions per al menjador i les extraescolars, com han fet Dinamarca i Portugal.
Aquesta observació xoca amb la dinàmica que s'ha instal·lat a l'escola valenciana, majoritàriament intensiva en secundària i en procés de reversió progressiu de l'horari partit també en l'etapa d'infantil i primària.
Repetir curs, una mesura "excepcional"
El treball, que firmen els consultors en educació de l'OCDE Elena Arnal i Alfonso Echazarra, entre altres veus expertes, es mostra categòric contra la repetició de curs. Entén que "redueix la motivació i les expectatives, menyscaba el rendiment escolar" i acaba afavorint l'abandó i perpetuant les desigualtats. En línia amb la LOMLOE, la reforma educativa coneguda com a llei Celaá, aposta per convertir la penalització en "excepcional" oferint alternatives, en paral·lel a un canvi de model d'avaluació que recomana que estiga cada vegada més basat en les competències.
Canviar el procés d'admissió per a corregir la segregació
L'OCDE també proposa canvis estructurals en el procés d'admissió escolar i la incorporació dels quadres docents. Considera que el model actual afavoreix la segregació, concentrant l'alumnat més desafavorit i vulnerable en els mateixos centres, majoritàriament públics. Per això insta a activar "una política d'elecció controlada" que garantisca una distribució més heterogènia de l'alumnat en públics i concertats, per exemple reservant una part de les places dels centres amb alta demanda per a l'alumnat vulnerable. Igualment, recomana activar un índex de vulnerabilitat escolar i un sistema d'alerta d'abandonament homologats a tot Espanya, per a detectar situacions de risc i orientar l'assignació d'ajudes i recursos.
Valorar "les habilitats emocionals i l'actitud" del professorat en el procés selectiu
L'informe també aprofundeix en el sistema d'elecció del professorat. "Haurien de revisar-se els processos de contractació i selecció de docents amb la finalitat de garantir que disposen de les competències i habilitats necessàries per a gestionar els alumnes diversos i respondre a les seues necessitats d'aprenentatge" apunta l'OCDE, que aposta per donar més pes en les proves d'accés a "la motivació, les habilitats socioemocionals i l'actitud" dels futurs docents, i augmentar la formació dels actuals per a "gestionar la diversitat a l'aula". També insta a revisar el nomenament dels quadres directius dels centres, atorgant una major recompensa salarial i/o d'oportunitats laborals que facen més atractiva l'assumpció d'aquestes responsabilitats.