L’OCU reclama eliminar l'obligació del pagament en línia de les taxes de la ITV

Alerten que els ciberdelinqüents clonen el web per a estafar els usuaris i que el pagament en metàl·lic és un dret dels consumidors

Imatge d’arxiu de la ITV de Riba-roja
Imatge d’arxiu de la ITV de Riba-roja / Ajuntament de Riba-roja

L'organització de consumidors OCU ha criticat este dilluns el nou sistema informàtic posat en marxa per la Conselleria d'Indústria per a agilitzar i millorar el servei de les ITV en la Comunitat Valenciana. La plataforma es va posar en marxa el 16 de juliol i obliga els usuaris a pagar prèviament per mitjans electrònics en l'abonament de les taxes. 

L’entitat ha reclamat eliminar l'obligació del pagament en línia perquè els ciberdelinqüents creen pàgines web similars “amb la finalitat d'estafar els usuaris”. En un comunicat, l'OCU ha assegurat que “48 hores després de la seua activació, els ciberdelinqüents ja han clonat la nova web, possiblement motivats perquè els usuaris, a més de reservar cita, han d'abonar les taxes per mitjans electrònics". La mateixa Conselleria ha admés que abans hi havia menys risc perquè la pàgina oficial no donava l'opció de pagar.

En un comunicat, l'OCU ha lamentat “la falta d'iniciatives efectives per a solucionar l'origen del problema, que no és un altre que el col·lapse de les ITV”.

A més, un altre motiu segons l’entitat és que el pagament en metàl·lic és “un dret dels consumidors que evita situacions d'exclusió financera en la població més desfavorida i amb una menor capacitació digital”. En concret, "la llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris es va modificar expressament per a considerar una infracció en matèria de consum, la negativa a acceptar el pagament en efectiu". La mesura està en vigor des de maig de 2022.

A més, han indicat que "la impossibilitat de pagar en metàl·lic mitjançant el sistema de cita prèvia genera una especial vulnerabilitat cap a l'usuari, que no té més opció que acceptar eixa condició si vol passar el servei obligatori d'ITV per cita prèvia", argumenten.

Més de 20.000 cites en una setmana

La nova plataforma informàtica de la Societat Valenciana d'Inspecció Tècnica de Vehicles (Sitval) ha tramitat més de 20.000 cites en la primera setmana de funcionament. Concretament, entre el 15 i el 21 de juliol s'han rebut 22.239 cites confirmades i se n'han pagat 20.764 per un valor d'1.011.430 euros. Durant la primera setmana de funcionament, la nova plataforma va rebre la visita de 192.000 usuaris, així ho ha explicat este dilluns la Consellera d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, Nuria Montes, que ha explicat que la web de Sitval ha sigut "diverses vegades atacada" i que, fins i tot, l'han arribada a clonar per a cometre frau.

Per això, Montes ha deixat clar que "des de la Generalitat es denunciarà i perseguirà tots estos casos i estem segurs que a mesura que els usuaris sàpien que la web correcta és sitval.com s'evitaran els fraus en la reserva i el pagament de la ITV".

També et pot interessar

stats