La lletra gran o ampliar el temps per a fer els exàmens: eines per a ajudar l’alumnat amb dislèxia
El 8 d’octubre se celebra el dia internacional d’aquest trastorn de l’aprenentatge
La lectura i l’escriptura són les bases de l'aprenentatge a l'aula, però per a les persones amb dislèxia són un mur difícil de franquejar. En el 8 d’octubre, Dia Internacional de la Dislèxia, posem el focus en els xiquets i les xiquetes que pateixen aquest trastorn de l’aprenentatge. És el cas de les dues filles d'Amparo Iniesta.
“Els demanen fer cada dia el que més difícil els resulta. És com si no saberes nadar i cada dia hagueres d’anar a la piscina i tirar-te a nadar”, explica Amparo.
Per a Emma i Núria l'aprenentatge suposa un esforç extra, sobretot el de llengües com l'anglés, en què la pronúncia sovint no es correspon amb les grafies. “Quan els encomanen tasques elles tarden més temps a fer-les, fins a tres vegades més”, apunta la mare.
Són unes dificultats que si no es detecten i combaten a temps, poden portar cap al fracàs escolar. “Trobem autoestima baixa, casos de depressió i ansietat, sobretot en època d’exàmens”, exposa Lorena Escutia, vicepresidenta de l’Associació Trenca-dis per a persones amb dislèxia. Per això, la sensibilització del professorat i el treball conjunt amb les famílies és clau.
Paciència, empatia i algunes eines senzilles com l'augment de la mida de la lletra dels textos o l'ampliació del temps per a fer els exàmens són mesures útils perquè l'alumnat amb dislèxia supere amb èxit l'etapa educativa. “Ens hem de focalitzar cap a la capacitat, les fortaleses i els interessos, que són l’única via per a l’èxit escolar d’aquests xiquets i xiquetes”, conclou Concha Barceló, presidenta de Trenca-dis.