Concentracions a tota la Comunitat Valenciana per a demanar la paralització de la consulta de la llengua base
Entre Castelló, València, Alacant i Crevillent s'han mobilitzat més d'un miler de persones, segons les subdelegacions del govern
La Plataforma en Defensa de l’Ensenyament Públic, integrada per sindicats i comunitats educatives, ha convocat per a este dissabte concentracions a Alacant, Castelló de la Plana i València en contra de la consulta de la llengua base que tindrà lloc del 25 de febrer al 4 de març als centres educatius perquè, diuen, "vulnera els drets lingüístics de l’alumnat que vol ensenyament en valencià".
La primera de les mobilitzacions, que des del col·lectiu esperen que siguen "massives", ha sigut este matí, a les 11:30 hores, a la plaça Major de Castelló de la Plana. Centenars de convocats —350 segons la subdelegació del govern espanyol— s'han concentrat al migdia al centre de Castelló per a defensar el valencià a l'escola i reivindicar-lo com a senya d'identitat i riquesa. Amb el lema “La llengua no es toca” han demanat que "les administracions públiques garantisquen l'ensenyament en valencià".
Ja de vesprada, a les 18:30 hores, ha començat la concentració a la plaça de la Mare de Déu de València, on entre 500 i 550 persones —també segons la delegació del govern— s'han congregat per a mostrar-se en contra de la consulta de la Conselleria d'Educació. També ha estat present el cantautor Dani Miquel, que ha interpretat alguns dels seus èxits per a xiquets i xiquetes.
A les 19:30 hores ha començat l'última de les mobilitzacions programades, que ha tingut lloc a la plaça Sèneca. Centenars de persones s'han concentrat a l'interior i al voltant dels envelats habilitats amb motiu de la Plaça del Llibre que se celebra este cap de setmana.
"Amenaça el model d'escola en valencià"
Representants de la plataforma van oferir dijous una roda de premsa a les portes de la Conselleria d'Educació i es van mostrar convençuts que la consulta "amenaça el model d'escola en valencià i posa en risc l'ús del valencià com a llengua vehicular, essencial per a la cohesió social i la normalització lingüística".
Representants de la plataforma van oferir dijous una roda de premsa a les portes de la Conselleria d'Educació i es van mostrar convençuts que la consulta "amenaça el model d'escola en valencià i posa en risc l'ús del valencià com a llengua vehicular, essencial per a la cohesió social i la normalització lingüística".
"No hem parat de denunciar la nefasta gestió del govern valencià i la Conselleria d'Educació enfront de les greus mancances del sistema educatiu i, en estos moments, amb molt més impuls pel seu intent de desmantellar el valencià amb la consulta d'elecció de llengua base derivada de la Llei 1/2004", declaraven.
A més, defensen que tenen "molt clar que el valencià és una llengua d'oportunitats laborals i que les persones que coneixen els dos idiomes (valencià i castellà) estan més ben preparades per a adquirir-ne un tercer".
Així mateix, reivindiquen que el valencià "forma part de la nostra particular identitat i riquesa: és l'herència dels nostres avantpassats i ho hem de transmetre a les noves generacions". Afigen que "les administracions públiques han de garantir l'ensenyament en valencià tal com indica la Llei d'Ús i Ensenyament". Per estes raons, convoquen tota la comunitat educativa a les concentracions d'este dissabte 22 de febrer i reclamen de nou la dimissió del president de la Generalitat, Carlos Mazón, i del conseller d'Educació, José Antonio Rovira.
La Plataforma en Defensa de l'Ensenyament Públic està integrada per Fampa-València, Stepv, Federació d'Educació CCOO PV, UGT Ensenyament Serveis Públics PV (UGTSP-PV), Escola Valenciana, CAVE-COVA, CGT PV-M, Faavem, FEPV, SEPC València, BEA, Sindicat d'Estudiants, Associació de Directors de Primària-PV, Associació de Directors de Secundària, Federació de Moviments de Renovació Pedagògica PV, Adide-PV, Fampa-Enric Valor, Fampa-Penyagolosa i València Laica.