La Marató deixa 32 milions d'euros d'impacte econòmic a la ciutat de València
La carrera impulsa l'ocupació hotelera a València per damunt del 90% el cap de setmana i s'espera que ajude a iniciar la recuperació del sector després de la DANA
La ciutat de València celebra este cap de setmana la Marató València Trinidad Alfonso, un esdeveniment que es pot seguir en directe a través de la televisió d'À Punt, i que en esta edició solidària compta amb més de 35.000 participants. Esta participació massiva s'ha traduït en una ocupació hotelera per damunt del 90% durant el cap de setmana, i una previsió de 32 milions d'impacte econòmic, segons dades de l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques. Estes xifres superen les registrades l'any passat i suposen un "important impuls" després de la caiguda de l'activitat turística a causa de la DANA, segons ha informat la Fundació Visit València.
Bones xifres malgrat la intranquil·litat per la DANA
La mitjana d'ocupació se situa en el 91,9% i millora el 87% del 2023. La nit de dissabte ha sigut la de més afluència, amb un 94,8% d'ocupació, mentre que divendres va aconseguir un 88,9%. D'altra banda, els habitatges d'ús turístic mantenen la rellevància com a alternativa d'allotjament, amb un 75% d'ocupació divendres i dissabte, una xifra lleugerament inferior al 78% del 2023, però que reflecteix la continuïtat d'esta opció en la preferència dels viatgers.
Quant a l'arribada de turistes, l'aeroport de València ha gestionat 660 vols del 24 al 30 de novembre, portant a la ciutat 112.000 passatgers procedents de 83 aeroports de 21 països i que operen 25 aerolínies. No obstant això, les cerques aèries per a viatjar a València entre una setmana i un dia abans de la fita van caure un 9% respecte a l'any passat, reflex de l'impacte temporal de la DANA en els plans d'alguns viatgers.
La marató de la solidaritat
Javier Vallés, director general d'SH Hoteles i vicepresident de l'associació empresarial hotelera i turística de la Comunitat Valenciana (HOSBEC), ha comentat les bones xifres d'enguany dient que “a part de ser una de les maratons més importants a nivell mundial, enguany s'hi suma que és la marató de la solidaritat. Molta gent ha volgut vindre i solidaritzar-se amb València”.
Entre les iniciatives per a fer costat als pobles afectats per la DANA, Javier Vallés ha recordat que, a través d'HOSBEC, s'han organitzat per a facilitar “que qualsevol hoteler a nivell nacional que vullga ajudar-hi, puga fer una donació dels ingressos d'eixe dia a la Fundació Trinidad Alfonso, perquè arribe directament als damnificats i així poder recuperar les instal·lacions esportives del seu poble. La recuperació del destí és la recuperació de les parts damnificades”.
Per la seua part, Paula Llobet, presidenta de Visit València i regidora delegada de Turisme, Innovació, Tecnologia, Agenda Digital i Captació d'Inversions de l'Ajuntament de València, ha dit que és important treballar en “la reactivació econòmica de València després d'haver viscut baixades de facturació del 70% en l'últim mes en el sector de l'hostaleria” a conseqüència de la DANA.
“Perquè este drama no s'empitjore amb una crisi econòmica, en l'Ajuntament volem rellançar el sector turístic a València, i les dades positives d'este cap de setmana demostren que València és una ciutat resilient”, ha afegit Llobet. La regidora ha volgut destacar la seua defensa de l'estratègia de turisme sostenible a partir de la connexió directa de València amb Mont-real (Canadà), amb la qual es busca “atraure un perfil de turista amb alt poder adquisitiu, que busca l'oferta cultural, i que és respectuós amb el patrimoni i amb el medi ambient”.
La consellera delegada d'Europa Travel i presidenta de CEV València, Eva Blasco García, ha volgut posar en valor la importància de les campanyes turístiques per a recuperar l'activitat. “Les imatges devastadores de la nostra província han recorregut el món, però cal llançar el missatge que la ciutat de València està operativa i pot visitar-se en tota la seua esplendor. Necessitem que el turista torne a la ciutat, recuperar el to vital característic de València, i fer costat a les agències i comerços de les zones afectades”, apunta Blasco García.
Finalment, Eric Sanjaime, president de l'Associació valenciana d'Habitatges de Lloguer per a Estades Curtes (AVAEC), ha recordat que el mes de novembre “ha sigut pèssim a nivell de xifres, i la Marató suposa un baló d'oxigen que reinicia el turisme i les visites a la ciutat. Si no transmetem una imatge de tranquil·litat, podem veure'ns greument afectats, i esperem que la Marató reactive el turisme a la ciutat”.
Totes les persones que vullguen seguir la celebració esportiva des de casa podran fer-ho a través d'À Punt, que retransmetrà la Marató amb un programa especial en la televisió que començarà a les 8 hores i que continuarà en directe l'avanç fins a la meta.