Metrovalència avança la posada en marxa per a abans del 6 de desembre
La Conselleria d'Infraestructures ha fet proves este dimecres amb els combois per les parades de la xarxa des del nou llit del Túria cap al nord
Metrovalència avançarà la posada en marxa abans del pròxim 6 de desembre. És el que pretén la Conselleria d'Infraestructures, que este dimecres ha fet proves als combois per les parades de xarxa des del nou llit del Túria cap al nord. Tot amb una seguretat màxima.
Responsables de Ferrocarrils de la Generalitat han acompanyat el conseller d'Infraestructures este matí en un trajecte simbòlic. La represa del servei de Metrovalència serà gradual. De fet, la freqüència serà com la d'un dissabte, però hi haurà servei des de les sis del matí.
El metro es controlarà en el centre de comandament provisional dels tallers Machado després que la barrancada inundarà el de Picanya, al costat del barranc de Poio.
S'espera una gran afluència de passatgers. És per això que estarà totalment prohibit entrar als vagons amb patinets elèctrics per motius de seguretat.
La freqüència de pas serà "quasi normal"
El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, s’ha mostrat "optimista" este dimecres davant de la possibilitat d’avançar "algun dia més" la data de recuperació del servei de Metrovalència respecte al termini inicial previst per al 6 de desembre, sempre que es mantinga el bon desenvolupament de les proves de circulació que la Generalitat està fent per a posar-lo a punt.
"Si les proves que comencen hui van com correspon —i, de moment, van bé—, la setmana que ve començarem a poder posar-lo en servei, avançant fins i tot algun dia del termini que ens vam marcar, que era el 6 de desembre", ha explicat el conseller.
Martínez Mus ha atés els mitjans de comunicació amb motiu de les proves de circulació iniciades este dimecres per a recuperar les línies de metro de Metrovalència, després d'instal·lar el nou centre de comandament en els tallers de Machado. Cal recordar que el centre de comandament de València Sud va quedar greument danyat durant la DANA del passat 29 d’octubre.
El conseller ha afegit que "si tot va bé, recuperarem pràcticament la totalitat del servei de Metrovalència, a excepció, òbviament, d’aquella zona de València Sud cap avall", la més perjudicada per la DANA. Així, "com a màxim, el dia 6 estarà operatiu".
Segons han detallat des de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), la xarxa que com a tard estarà operativa el 6 de desembre acabarà, per tant, a Sant Isidre, encara que a esta estació no arribaran tots els trens. En principi, es preveu que les línies 1 i 2 acaben a plaça Espanya.
D’esta manera, el servei de metro previst inclourà gran part de les línies 1, 2, 3, 5, 7 i 9 fins a Sant Isidre, ja que des d’esta estació fins a Castelló, final de la línia 1, la xarxa es troba en ple procés de reconstrucció.
Garantir la seguretat en tots els trams
La freqüència de pas del servei, ha destacat el conseller, serà "quasi normal", però no "exactament normal", per a garantir la "total seguretat en tots els trams".
En este sentit, fonts de FGV han detallat que la freqüència de pas del servei entre setmana serà similar a la d’un dissabte a causa dels condicionants tècnics i humans que encara té la xarxa. En les primeres hores del matí sí que hi haurà freqüències més altes.
Martínez Mus ha agraït el "gran treball" que han fet tots els professionals de FGV "sense descans des del primer dia" per a tindre "en temps rècord" un nou centre d’operacions en funcionament, que ja va permetre el passat 9 de novembre obrir la circulació del tramvia.
La Conselleria arriba a les proves de circulació de la xarxa amb "il·lusió" per a obrir "una nova etapa dins d’este procés de reconstrucció que és molt necessari en la ciutat de València".
Metro al sud de València: cinc o sis mesos
Per a la reconstrucció de la zona sud de la xarxa, afectada per la DANA amb estacions com les de Paiporta, Picanya i Torrent, s’han posat en marxa contractes per valor de "quasi cinquanta milions d’euros", ha destacat Martínez Mus. La posada en marxa arribarà "en qüestió de cinc o sis mesos, en el pitjor dels casos" i la Generalitat també vol avançar els terminis en la mesura del possible, ha afegit.
Martínez Mus ha puntualitzat que és difícil concretar ara mateix els terminis, amb uns treballs en què "s’estan fent el projecte i l’obra alhora" i que impliquen la reconstrucció d’estacions, catenàries, vies i fins i tot el pont de Paiporta, que "marcarà molt els terminis".
"En qualsevol cas, sempre mantindrem els serveis alternatius d’autobús utilitzant l’estació o la zona de València Sud, que té espai per a això, també com a estació intermodal per a eixos transports alternatius en autobús en eixa zona que tardarem més a recuperar", ha destacat Martínez Mus.
Com a alternativa a la xarxa de Metrovalència i fins a la recuperació definitiva del servei, la Generalitat ha habilitat 25 nous corredors d’autobús per a facilitar la connectivitat dels diferents barris i localitats pròximes a València i poder garantir la mobilitat dels ciutadans. Estos corredors d’autobús connecten amb València o amb punts de parada de l’EMT, Rodalia i les línies ja existents de Metrobús. A mesura que el metro comence a circular, les línies que passen per estes zones deixaran de prestar servei.
El centre de comandament de València Sud, les instal·lacions del qual "van quedar pràcticament devastades", s’està "reconstruint" mentre funciona el nou habilitat a Machado. Quan es recupere, es mantindrà la duplicació de les instal·lacions i Machado servirà "com a suport per a qualsevol eventualitat".
Compra de trens per a Metrovalència
Preguntat sobre si s’està estudiant la compra de nous trens per a la xarxa, Martínez Mus creu que no serà necessari perquè es podran recuperar "totes" les unitats. Ha recordat que al voltant de trenta vehicles es van veure afectats i ha afirmat que "s’ha treballat molt" en la seua reparació.
D’altra banda, respecte als límits d’accés a patinets elèctrics i bicicletes, el conseller ha confirmat que, mentre no s’assolisca la "total normalitat" en la xarxa, es mantindrà la restricció.