El ministeri d'Educació planteja una nova reforma de la Lomqe
El document recull 9 claus del projecte, entre les quals s’inclou que Religió no compute per a la nota acadèmica.
El Ministeri d’Educació i Formació Professional ha publicat un document en què exposa els objectius principals de la propera reforma de la Llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (Lomqe) que prepara el govern de Pedro Sánchez.
Entre els objectius es detalla que l’assignatura de Religió deixarà de puntuar per a la nota mitjana, i que els poders públics recuperaran la programació de l’ensenyament. El govern espanyol vol “regular l’exercici del dret a un ensenyament de la religió confessional, sense que obligue a una assignatura alternativa ni afecte en la nota mitjana obtinguda en ensenyaments acadèmics”.
En la web del Ministeri s’ha publicat el document perquè siga de consulta pública. Conté 9 punts que detallen els objectius del proper avantprojecte de llei orgànica de modificació la coneguda “Llei Wert”, aprovada pel Partit Popular l’any 2013 amb l’oposició de la resta dels grups parlamentaris. El Ministeri sosté que l’aprovació de la Lomqe ha derivat en diversos “problemes” a resoldre, com els itineraris, que han incrementat “les desigualtats a l’educació i perjudicat la inclusió i l’equitat”. El document també assenyala les revàlides i atribueix a la Lomqe la “menor participació dels diferents sectors de la comunitat educativa” i el “desequilibri de les competències de gestió a favor de la direcció i de l’administració educativa” als centres.
També s’hi esmenta la reducció del “paper dels poders públics en la funció de garantir el dret a l’educació a través de la creació places públiques”, una cosa que la ministra d’Educació i Formació Professional, Isabel Celaá, ha criticat per permetre que l’educació pública “puga considerar-se subsidiària de la concertada”.
Propostes per a millorar la Lomqe
Per a fer front a aquesta situació, el govern espanyol proposa “recuperar plenament, per als poders públics, el mandat constitucional de la programació de l’ensenyament, i donar suport a la coeducació”, així com “vincular l’autonomia dels centres al foment de plans estratègics i línies de treball per millorar-ne la qualitat, i exigir més transparència en la rendició de comptes”.
També es vol “millorar el sistema d’admissió amb polítiques actives, amb la finalitat que diversos col·lectius es troben reflectits en els criteris de baremació i eliminar els elements discriminatoris derivats de l’especialització de centres”, i “dissenyar un sistema que atenga els diferents interessos, aptituds i capacitats de l’alumnat, cosa que garanteix l’equitat i la qualitat educativa en tots els nivells i facilita que cap estudiant quede exclòs, amb la finalitat d’aconseguir un exercici efectiu del dret a l’educació”.