Reobri este dissabte la carretera N-322 que uneix Requena amb Albacete
Amb esta última reapertura es recupera el funcionament de totes les carreteres estatals afectades per la DANA
La carretera N-322 ha sigut l'última via estatal a recuperar completament la circulació. L'obertura és dissabte, de manera que ja estan operatives totes les carreteres valencianes afectades per la DANA. Esta carretera nacional, que uneix Requena amb Albacete, va quedar fora de servei el passat 29 d'octubre després que es trencara el pont de la via a l'altura del riu Magre per la força de l'aigua.
Es tracta d'una carretera molt transitada que, a més, connecta amb moltes pedanies de Requena, com el Pontón. L'N-322 també està prop de la central nuclear de Cofrents perquè dona accés a l'N-330, fet que, durant el temps que ha estat tancada, ha dificultat també l'accés per carretera als treballadors de la central, que havien de canviar de trajecte i tardaven més a arribar-hi.
Recuperació en temps rècord
Quant a les carreteres, Puente ha recordat que el ministeri va posar en servei en dues setmanes l'A-7, l'A-3, la V-30 i la V-31 i el desviament provisional de l'A-7 sobre el barranc de Poio.
En el cas de l'N-330, hi havia tres punts especialment danyats: un, en el quilòmetre 194, que es va obrir la setmana passada amb un bypass provisional; i dos més en els quilòmetres 230 i 236, també arreglats, fet pel qual tornarà la circulació a 158 dels 160 quilòmetres de carreteres estatals afectades. Els dos quilòmetres restants corresponen a l'N-322, que havia patit greus danys en la zona del Pontó de Requena, i que ja està en funcionament.
No obstant això, totes estes carreteres presenten danys importants que, encara que no impedeixen la circulació, han de ser reparats. Només per a estes deficiències s'ha habilitat una partida d'emergència de 78 milions d'euros, la qual cosa fa un total de 108 milions dedicats a la recuperació de les carreteres valencianes que són titularitat del govern espanyol.
Puente ha recordat que el seu ministeri ha arribat a un acord amb la Generalitat per a fer-se càrrec, a més, de 36 infraestructures danyades en 13 municipis que no són competència estatal, sinó local. Respecte als criteris per a triar les empreses adjudicatàries per la via d'urgència, ha explicat que atenen tres criteris fonamentals: solvència, disponibilitat immediata i proximitat.
A més, el titular de Transports ha promés que les línies de Rodalia C1 i C2 funcionaran amb normalitat a partir del 22 de desembre, igual que la C3 (com a mínim, fins a Aldaia).
En el cas de Rodalia, s'ha restablit el 99% del servei mitjançant autobusos per a cobrir alguns trams. Altres vies com la C5 i la C6 van estar operatives des del dissabte de la setmana de la DANA, però la C3 continua greument danyada. "Parlem de més de cinquanta minuts de traçat i quatre viaductes destruïts", ha assenyalat Puente.
En este context, el ministre ha informat que el seu equip s'ha proposat que el 22 de desembre les línies C1 i la C2 funcionen a "ple rendiment", ja sense autobusos, i la C3 almenys fins a Aldaia. Puente se sent "optimista" perquè, fins ara, les previsions s'han complit.
Quant a l'alta velocitat, ha recordat que totes les línies estan operatives, amb algunes limitacions de velocitat en el cas dels dos túnels danyats a Xiva i Torrent: "recuperarem la capacitat, però hem volgut sobretot prioritzar la seguretat", ha precisat.