Només dues de les onze roques del Corpus superen les proves tècniques per a eixir en processó
L'informe de la UPV detecta deficiències en l'engranatge i el sistema de tracció que desaconsellen l'exhibició, per la seguretat dels monuments i la ciutadania
La festivitat del Corpus es queda coixa a València. Només dues de les onze roques monumentals es consideren segures per a eixir en processó: la de la Mare de Déu i la del Sant Calze. La resta no ha superat la revisió de la Universitat Politècnica de València, que ha detectat problemes d'estabilitat en els carros, de vora 2,5 tones de pes, que desaconsellen l'exhibició al carrer.
Les estructures són peces clau de la festivitat, originària del segle XIII, que arranca dijous amb el pregó del president de la Diputació de València en funcions, Toni Gaspar, i es prolongarà fins diumenge.
L'informe de la Politècnica ha evidenciat que els sistemes de rodes i arrossegament no s'han revisat des del 1959, fins al punt que algunes de les peces conservaven fang de la gran riuada a la ciutat, dos anys abans. En aquests anys, sí que s'ha produït la restauració artística, però no de l'esquelet metàl·lic interior ni del sistema mòbil que permet el desplaçament.
La paràlisi en pandèmia, determinant
Les males pràctiques, com dècades de tir i arrossegament en la pujada al Palau i els períodes sense rodatge dels vehicles, l'últim durant tres anys per la pandèmia, ha perjudicat les estructures metàl·liques i els engranatges dels monuments. Alguns estaven tan deteriorades, apunta l'estudi, que van col·lapsar durant les proves de circulació al carrer.
Les nou estructures danyades continuaran exhibint-se a la Casa de les Roques. Dues (Patriarca i València) pateixen danys menys greus, que les veus expertes pensen que podrien resoldre'ls abans del pròxim Corpus, mentre les històriques necessitaran una actualització més a fons.
La fi de la pandèmia va posar en evidència l'estabilitat de les roques. Detectats els problemes en un primer trasllat, la regidoria de Cultura Festiva va ordenar un concurs per a revisar-les, del que s'ha conclòs que l'exhibició ara mateix no és segura ni per als espectadors ni per als monuments.