El nou traçat de la N-232 posa fi a un malson de corbes, desnivells i risc

Els turistes destaquen la comoditat per a arribar a Morella, mentre que els conductors professionals destaquen l’estalvi de temps i de desgast dels vehicles

El nou traçat de la N-232, per a accedir a Morella, transitable des d'aquest dimecres / À Punt NTC

El nou traçat de la carretera nacional 232 l'esperava especialment el veïnat dels Ports, i també a aquells que acudeixen, per obligació o per voluntat, a pobles com Morella. Fins que s’ha inaugurat el nou viaducte, recórrer el tram d’aquesta carretera era un suplici. S’havien de salvar moltes corbes i desnivells.

“Té moltes corbes, massa”, apuntava un turista que, amb la seua parella, acabava de recórrer-les en cotxe per a arribar fins a la capital dels Ports abans que estiguera habilitat el nou traçat. “És realment complicada, fins i tot la meua filla s’ha marejat”, apuntava un altre visitant de Morella que, per només unes hores, no havia passat pel nou traçat.

La nova carretera, que s’integra dins del corredor Cantàbric-Mediterrani, posa fi a 68 revoltes que s’havien de superar per a arribar a Morella en el port de Querol, el que suposa no sols major seguretat viària i comoditat per als conductors, sinó també un estalvi considerable de temps.

L’antiga carretera no era un malson només per a aquells que la recorrien per plaer, sinó també per a aquells que es veien obligats a prendre-la per obligacions, per exemple laborals.

Cada dia la recorrien 3.200 vehicles, el 16% dels quals són camions. “En hivern és complicat vindre fins a Morella, és quan més difícil és”, admetia un repartidor que sovint porta material a les granges, davant les càmeres d’À Punt. “Has de parar si et creues en un altre vehicle, molts cotxes no paren encara que vegen que s’acosta un camió...”, recordava.

Amb les obres s'elimina la pujada del port de Querol. S'estalvien set quilòmetres i quinze minuts per a creuar-lo. Es guanya temps i seguretat. “Estalviarem combustible i, sobretot, pneumàtics, que se’ls mengen que no veges les corbes”, assenyalava un altre conductor professional preguntat per À Punt.

Aplana el camí als visitants

El nou tram que s’ha obert aquest dimecres també tindrà repercussions positives per al turisme. La via millora notablement les connexions amb Aragó i aquesta comunitat aporta la meitat dels turistes que s’allotgen a la costa castellonenca.

El propietari d’un bar de Morella reconeixia que el fet de no disposar de bones comunicacions pot resultar dissuasiu per al turisme. “Igual ara molta més gent veu que és més fàcil arribar i s’anima a vindre”, afirmava.

Més de tres dècades d'espera

La millora d’aquesta via de comunicació era una reclamació històrica per a millorar la comunicació de Castelló amb la veïna comunitat d’Aragó, que arriba amb 30 anys de retard. “Qui sap si la nova carretera suposarà un poc més d’indústria”, assenyalava un veí de Morella.

Però a pesar d’aquesta millora, el veïnat reclama el projecte anunciat per l'executiu central fa deu anys: convertir la N-232 en el tram final de l'A-68, l'autovia d'Aragó. Un vial que ara el govern català torna a reclamar que acabe a Tarragona.

També et pot interessar

stats