La nova ITV farà proves més exhaustives i permetrà repetir la revisió en una altra estació
El president d'AECOVA, Manuel Triguero, critica la tardança de la reforma i afirma que tindrà "poca repercussió immediata" per als usuaris.
Aquest dilluns és el primer dia efectiu de la nova normativa de la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV), després de l'entrada en vigor ahir diumenge del reial decret que regularà a Espanya aquesta qüestió durant els pròxims anys. Entre les novetats que introdueix, destaca la incorporació progressiva en les estacions d'aparells de lectura del sistema de diagnòstic a bord (OBD, per les sigles en anglés), amb la qual cosa els tècnics podran accedir directament a l'ordinador dels vehicles matriculats a partir del 2006. Això permetrà detectar qualsevol manipulació del quilometratge, i també les avaries relacionades amb la seguretat i la contaminació.
No obstant això, el president de l'Associació d'Entitats Concessionàries de la Comunitat Valenciana per a la ITV (AECOVA), Manuel Trigo, ha volgut llançar un missatge de tranquil·litat als ciutadans, i ha explicat a À Punt Mèdia que la nova normativa tindrà "molt poca repercussió immediata per als usuaris i usuàries" perquè respon a la necessitat d'adequar la regulació espanyola a la directiva marcada per la Unió Europea.
Els operadors de la ITV seran, però, els que notaran més els canvis. "L'objectiu és anar cap a la unificació dels centres d'inspecció" amb els estàndards de l'àmbit europeu. Tal com ha afirmat Trigo, l'actualització de la norma arriba "tard" perquè havia d'haver-se implantat al maig del 2017. "S'ha fet amb presses i això ha provocat certa ambigüitat en la redacció del text, i que alguns assumptes queden poc definits", ha afegit.
De fet, la normativa preveu que els centres d'ITV tinguen accés a la centraleta electrònica dels vehicles a partir del 10 de setembre del 2018, per a comprovar els nivells d'emissions a través de l'OBD dels vehicles Euro 5 i Euro 6, encara que no s'hi introdueixen nous límits d'emissions ni nous controls de gasos nocius.
A més, seran les mateixes estacions d'ITV les que decidisquen quan i com s'examinaran la resta d'elements del vehicle, com ara el sistema antibloqueig dels frens (ABS) o l'estat dels sistemes de retenció, això és, els airbags o els cinturons de seguretat. Però, segons ha explicat Trigo, l'aplicació d'aquestes tecnologies a la inspecció de vehicles serà "gradual" i caldrà desenvolupar una normativa més concreta en l'àmbit espanyol.
Altres novetats
La nova normativa d'ITV permetrà també els usuaris i usuàries repetir la prova en un centre diferent en cas que el vehicle no supere la revisió, i hi haurà un mes de termini per a fer-ho. El paper de la segona estació es limitarà a comprovar que els defectes detectats en la primera revisió han sigut reparats. No obstant això, els experts aconsellen repetir la prova a la mateixa estació per a aprofitar la gratuïtat de la segona revisió. L'objectiu del canvi és assegurar la imparcialitat dels operadors durant el procés i garantir que totes les estacions d'ITV estiguen acreditades com a organisme d'inspecció de tercera part, tipus A.
A partir d'ara existeix també la possibilitat de passar la inspecció del vehicle un mes abans del venciment de l'anterior revisió, però sense modificar la data de la següent. A més, s'admet que la ITV es passe en un altre estat membre de la Unió Europea quan se sol·licite la matriculació a Espanya. Pel que fa al preu de la ITV, la legislació continua atorgant a les comunitats autònomes la possibilitat d'establir l'import dins d'un rang de màxims i mínims. En el cas de la Comunitat Valenciana, la revisió té unes taxes d'uns 44 euros per als turismes de gasolina, i poc més de 55 per als dièsel.