La nova zona d’estacionament per a residents buida els carrers de Russafa

Un dels barris amb més problemes per a aparcar de València sembla un barri fantasma des que s’han implementat les zones verda i taronja

Com funciona la nova zona d'estacionament per a residents del barri de Russafa, a València?
Com funciona la nova zona d'estacionament per a residents del barri de Russafa, a València? / Paula García

El cèntric barri valencià de Russafa és, des de fa anys, un dels que més problemes tenen per a aparcar de tota la ciutat. La proximitat al districte de Ciutat Vella, on s’ha restringit el trànsit per als vehicles no registrats, l’ha convertida en la zona més pròxima al centre de la ciutat on es pot aparcar quan s’entra pel sud; i l’abundància de locals de restauració i oci han fet que siga parada obligada per a molta gent de la ciutat i els voltants, sobretot el cap de setmana. Per això, sorprén tant la imatge del barri aquesta setmana, amb els carrers mig buits, molt més que durant el mes d’agost, quan menys cotxes aparcats sol haver-hi.

La raó: l’entrada en vigor de la nova zona d’estacionament de residents dilluns. Es tracta d’una mesura que, segons l’ajuntament, s’ha posat en marxa atenent la petició de les entitats veïnals per a facilitar l’estacionament de les persones empadronades en el barri en les 1.377 places d’aparcament que té. També es busca una reducció del soroll i la contaminació.

Des de la regidoria de Mobilitat Sostenible assenyalen que no es pot comparar l’ocupació dels carrers de zona taronja (per a tothom) i verda (només per a residents) amb els de zona blava o zona blanca, sinó amb els carrers de zones per a residents d’altres ciutats d’Espanya i Europa, on també es troben llocs buits. L’objectiu d’aquest canvi —que recorden que ha demanat el veïnat— és prioritzar les persones residents davant la gran demanda d’aparcament del barri i fomentar l’ús del transport públic entre les persones no residents que el volen visitar, expliquen. 

Argumenten que, encara que s’ha de pagar una tarifa mensual o anual per a poder aparcar en les zones verda i taronja, la despesa final és molt inferior al que costa anualment el lloguer d’una plaça d’aparcament, que ronda els 100 euros mensuals. 

Quant al fet que hi ha 1.377 places de zona verda i taronja i, de moment, s’han adjudicat menys de 400 targetes de resident, expliquen que es deu al fet que la gran part de les sol·licituds encara estan pendents de tramitar-se, però asseguren que les persones que la demanaren fa uns mesos ja la tenen. La documentació requerida per a l’obtenció de la targeta és extensa i això fa que el tràmit no siga immediat, però esperen haver tramitat totes les sol·licituds en uns mesos. A més, la idea és que hi haja més places que persones amb targeta de resident, perquè si no cada persona només tindria la possibilitat d’aparcar en una única plaça i el que es busca és facilitar l’aparcament a qui viu a Russafa. 

Una fórmula que han demanat ja altres barris

Des de la regidoria dirigida per Giuseppe Grezzi destaquen, a més, que encara que aquesta mesura és nova a València, és ben comuna a altres ciutats d’Espanya i a les grans capitals europees, on cada vegada es prioritzen més els vianants i les persones residents als barris centrals.

A més, tenen el convenciment que Russafa no serà l’únic barri de València amb una zona d’estacionament per a residents en un futur, perquè ja hi ha altres barris —com per exemple Benimaclet— on les associacions veïnals n'han demanat la implantació. 

Aquesta és una passa més en la croada del govern de coalició de fer que València siga una ciutat més verda, accessible i amable amb els i les vianants, com l’ampliació dels carrils bici, la conversió en zona de vianants de la plaça de sant Agustí i la plaça de la Reina, o la remodelació de la plaça de l’Ajuntament.

Com funciona la nova zona d’estacionament per a residents?

Es divideix en dues zones: la verda, on només poden aparcar residents, i la taronja, on poden aparcar residents i no residents.

Per poder fer-ne ús, les persones empadronades han de donar-se d’alta gratuïtament, rebre la targeta que les acredita com a residents i abonar una tarifa en funció de l’ús que en preveuen fer. Hi ha una tarifa mensual de 7,18 euros i una altra anual de 86,20 euros. 

Quina diferència hi ha entre la zona verda, la taronja i la blava? 

En la zona verda només poden aparcar persones residents que tinguen la targeta que ho acredita, mentre que a la zona taronja també poden aparcar persones no residents, però només en un horari limitat (laborables entre setmana, de 9:00 hores a 19:00 hores, i dissabtes, de 9:00 hores a 15:00 hores) i abonant la tarifa corresponent. En la zona blava pot aparcar qualsevol vehicle abonant la tarifa corresponent. 

Qui pot sol·licitar la targeta de resident?

  • Per a poder demanar la targeta cal no ser titular el dret d’ús de plaça de residents (plaça tipus A) d’aparcament de promoció pública, ser resident i estar empadronat al barri de Russafa.
  • A més s’ha de ser persona usuària d’un vehicle en qualitat de titular del permís de circulació, tot i que hi ha alguns supòsits especials, com ara que el permís de circulació estiga a nom només d’una persona jurídica, o que qui condueix el vehicle conste en l’assegurança com a persona conductora habitual. 
  • També cal estar al corrent en el pagament de taxes i impostos municipals i sancions, en matèria de trànsit per infraccions comeses en les vies públiques de titularitat del municipi de València.
  • Finalment, el domicili fiscal del vehicle que conste en el registre corresponent de la Direcció General del Trànsit ha d’estar a València.

Com se sol·licita la targeta de resident?

Es pot fer de forma presencial o telemàtica.

Per a demanar-la de forma presencial, cal aportar l’imprés de sol·licitud que es pot descarregar ací i el DNI o NIE amb el domicili actual, que ha de coincidir amb el del padró municipal.

Es necessiten també altres documents, però no cal presentar-los de forma física sempre que s’autoritze expressament l’empresa EYSA a obtindre’ls. Són el permís de circulació, l’assegurança del vehicle i la ITV en vigor. Si no s’autoritza l’accés a aquest últim document, cal aportar un certificat d’estar al corrent en el pagament de taxes i impostos municipals i sancions en matèria de trànsit per infraccions comeses en les vies públiques de titularitat municipal.

En els casos especials en què la persona titular del permís de circulació siga diferent de la persona que sol·licita la targeta, s’ha d’aportar la pòlissa d’assegurança en què figure que és la conductora habitual. Mentre que si la titular del permís de circulació és una persona jurídica, s’ha de presentar un document justificatiu de la relació laboral amb l’entitat, en el qual conste expressament que el vehicle és per a ús personal i exclusiu d’aquesta.

Per demanar-la telemàticament cal iniciar la sol·licitud en línia polsant el botó Iniciar tràmit situat a l’inici d’aquesta pàgina web.

Després cal identificar-se i firmar electrònicament, omplir el formulari web, adjuntar la documentació requerida detallada anteriorment i, finalment, presentar i firmar la sol·licitud. 

També et pot interessar

stats