Directes
Ara en la televisió
TOTES LES CRIATURES GRANS I MENUDES
Ara en la ràdio
PODRÍEM FER-HO MILLOR

Les novetats del decret d’admissió d’alumnes que prepara el Consell: districte únic i un punt que assignarà el centre

Les circumstàncies familiars guanyen pes en la baremació que recollirà la nova normativa, que vol donar “més llibertat d'elecció de les famílies”

Aula d'un centre escolar, en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

Districte únic, major pes de les circumstàncies familiars en la baremació i l'assignació d'un punt que podran aplicar els centres d'acord amb “criteris objectius”, que, a més, seran “revisats”. Són algunes de les “grans novetats” que presenta el projecte de nou decret d'admissió d'alumnes per al pròxim curs escolar que prepara la Conselleria d'Educació.

Els canvis que pretén introduir el Consell persegueixen “una major llibertat d'elecció de les famílies” respecte a les escoles a les quals poden optar, donat que “ara molts alumnes no estaven en igualtat de condicions amb altres perquè estan en districtes on hi ha menys centres docents per a triar”. “Els canvis faciliten que siguen les famílies les que trien els centres”, remarcava el secretari autonòmic d'Educació, Daniel McEvoy, a Europa Press.

L'esborrany del decret, que s’abordarà dijous en la taula sectorial d'educació, inclou la que va ser “una promesa electoral” del Partit Popular, el districte únic, com ha recordat McEvoy. D’aquesta manera, la nova normativa que regularà la sol·licitud de centre escolar aspira a “superar les limitacions imposades per un model d'obligatòria parcel·lació” i passar a un en què, “mantenint la proximitat del domicili com a criteri”, aquest aspecte tinga menys pes.

El que pretén el Consell amb aquest canvi és permetre que les famílies “puguen triar lliurement el centre que s'ajuste als seus interessos i conviccions i tinguen opcions reals de poder accedir-hi”, com argumenta el text en el preàmbul.

Àrees d'influència i àrees limítrofes

En concret, la norma contempla àrees d'influència, que seran el conjunt de direccions cadastrals que s'atribueixen a un centre docent, i àrees limítrofes a les de l'àrea d'influència. Amb caràcter general, les àrees d'influència s'establiran seguint el principi de districte únic de cada localitat, de manera que abastaran tot el terme municipal.

Ara bé, de manera excepcional, les direccions territorials podran determinar les localitats on s’establisca més d'una àrea d'influència. Aquesta àrea d'influència podrà abastar diversos municipis, fins i tot de províncies diferents.

Proximitat del domicili

D'aquesta manera, la proximitat del domicili es valorarà amb 10 punts per a l'alumnat que visca en l'àrea d'influència del centre i amb cinc si el domicili es troba en les àrees limítrofes a l'àrea d'influència del centre.

Pel que fa a la distància del domicili laboral al centre docent, l’alumne rebrà 7 punts si està en l'àrea d'influència i tres, si es troba en àrees limítrofes.

Quan els pares visquen en domicilis diferents, es considerarà com a domicili familiar de l'alumnat el de la persona que tinga la custòdia legal. En els casos en els quals s'haja acordat la custòdia compartida, es valorarà el domicili en el qual estiga empadronat.

Puntuació per germans al centre

Quant als germans, s'adjudicaran 15 punts per cada germà que estiga matriculat en el centre sol·licitat. Aquesta puntuació també s'assignarà si en la unitat familiar hi ha alumnat en situació d'acolliment familiar o en guarda. El decret d’admissió d’alumnes també considerarà germans les persones que, tot i no compartir progenitors, formen part de la mateixa unitat familiar perquè els seus progenitors siguen matrimoni o tinguen una unió de fet formalitzada legalment.

D’altra banda, en la sol·licitud d'admissió es valorarà amb un punt addicional cada germà nascut en el mateix part. Sempre que ho sol·liciten els familiars, les sol·licituds de l'alumnat nascut de part múltiple podran agrupar-se en una petició. A més, es valorarà amb 7 punts el fet que un o els dos pares del menor treballen al centre.

Renda valenciana d'inclusió

L'esborrany també contempla adjudicar 4 punts als destinataris de la renda valenciana d'inclusió. Per a la valoració de la renda per càpita de la unitat familiar es tindrà en compte l'Indicador Públic de Renda a Efectes Múltiples (Iprem). S'assignaran entre 3,5 i 2 punts, d'acord amb els ingressos.

Famílies nombroses i monoparentals

La condició de família nombrosa comptarà 3 punts i la de categoria especial, 5 punts, mentre que ser família monoparental general es valorarà amb 3 punts i de categoria especial, 5 punts.

En matèria de discapacitat, s'assignaran 4 punts quan existisca una discapacitat d'entre el 33% i el 64% en l'alumne. Quan siga igual o superior al 65%, s'atorgaran 7 punts. També s'atendrà casos de discapacitat de pares i germans.

Punt determinat pel consell escolar

El projecte recupera la possibilitat que cada centre puga assignar 1 punt a l'alumnat en una circumstància específica determinada pel consell escolar, en el cas dels col·legis públics, o per la titularitat dels centres privats concertats. En aquest sentit, McEvoy ha subratllat que els criteris han de ser “objectius” i “seran revisats”.

L'objectiu, com aclaria el secretari autonòmic d'Educació, és que “els centres concertats estiguen, en la mesura que siga possible, en les mateixes condicions que els públics a l'hora de poder ser triats i siguen les famílies, molt al contrari del que se'ns critica amb aquesta mena de mesures, les que trien”.

Educació

També et pot interessar