Novo (FGV): "Recuperarem el metro al desembre, però les línies al sud tardaran quatre o cinc mesos"
L'empresa pública intenta replicar a l'estació de Machado el centre de comandament de València Sud, arrasat per la DANA, per a reactivar les connexions de Metrovalència i consolidar una alternativa de futur en cas de nous incidents
La xarxa de Metrovalència és una de les infraestructures essencials que han resultat més danyades per la DANA. Les inundacions van arrasar per complet el centre de comandament de València sud de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), en la pedania de Faitanar, que centralitza les comunicacions. El desbordament del barranc de Poio va destruir la platja de vies i va fer malbé dènou combois, que quedaren temporalment submergits. Una tercera part de les 62 màquines de què disposava l'empresa pública.
Malgrat que ja s'ha reactivat la connexió per tramvia, el transport en metro, amb bona part del traçat en subterrani, tardarà encara a estar operatiu i haurà de continuar oferint-se un temps amb autobusos llançadora. El director gerent de FGV, Alfonso Novo, estima que a primers de desembre, fins i tot l'última setmana de novembre, es podria reprendre la connexió des de València cap a localitats del nord, com Burjassot o Paterna. Tanmateix, ha lamentat que "les del sud tardaran quatre o cinc mesos segur", segons ha explicat a À Punt NTC. Estes són, precisament, les que comuniquen la capital del Túria amb les localitats més afectades per la DANA, com Paiporta.
"Ens sap greu no poder recuperar-les abans, quan és la zona on més precís és el transport públic, però és on més difícil és perquè les vies estan més destrossades", ha explicat Novo. Segons ha destacat, hi ha trams, com el del pont de Paiporta, que ha calgut canviar-lo per complet, per l'afecció en les vies i en les travesses.
Consolidar l'estació de Machado com a centre comandament alternatiu
Els retards en les connexions cap al nord, no afectades per les inundacions, es deuen a la destrucció del centre de comandament. FGV l'està replicant pràcticament de zero a l'estació de Machado (Benimaclet), per a poder operar al desembre "amb totes les garanties". "Sense això no podem organitzar els combois, les catenàries ni els sistemes de seguretat", ha destacat. "El centre de València sud està arrasat. No és començar de zero (a Machado) però podríem estar en un 5, 6 o 7 sobre 100", ha advertit.
Novo ha avançat que si bé la intenció de Metrovalència és recuperar el centre neuràlgic a València Sud, a partir de l'experiència volen consolidar l'estació de Machado com una un servei alternatiu que replique les funcions d'aquell, per "si tinguérem un altre incident". "No és el moment de llançar culpes, però això havia d'haver existit abans, havíem d'haver tingut un lloc de comandament replicat, com vam fer a la sala de control de trànsit de la ciutat", ha explicat.