Les obres del canvi d’amplària entre Xàtiva i La Encina començaran en el primer trimestre del 2023
Mentre es duen a terme, el transport de persones i mercaderies es traslladarà a una antiga via en desús que s’ha rehabilitat
Les obres del canvi d'amplària del tram entre Xàtiva (Costera) i La Encina (Alt Vinalopó), un tram estratègic del corredor mediterrani, començaran el primer trimestre del 2023, i les ciutats de Castelló, València i Alacant estaran connectades amb alta velocitat d'ací a dos anys, en el 2024.
Així ho ha confirmat aquest dijous la secretària general del ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma), Isabel Pardo de Vera, a Vallada (Costera) a l'inici de les proves del tren laboratori d'Adif que verifica que es pot circular amb total seguretat per la línia que substituirà aquest tram de tren mentre està en obres.
És un tram en desús entre Xàtiva i La Encina en què s’han invertit 400 milions d’euros i que estarà recondicionat i operatiu en el primer trimestre del 2023. Les obres de recuperació d’aquesta antiga via d’amplària ibèrica són “fonamentals per al corredor mediterrani, per a la comarca i per a la Comunitat Valenciana”, ha afirmat el Comissionat del corredor mediterrani, Josep Vicent Boira, també present a l’acte.
Tota la circulació de mercaderies i persones que hi ha ara entre ambdues poblacions es traslladarà a aquesta línia a principis de l’any vinent i fins que finalitzen les obres del canvi d’amplària d’aquest tram estratègic per al corredor mediterrani.
Més de 4.000 milions d'inversió
Pardo de Vera també ha informat que el seu departament ha mobilitzat inversions per valor de 4.400 milions d'euros en el desenvolupament del corredor mediterrani, que avança "a velocitat de creuer" i amb un ritme "sense precedents" en la xarxa ferroviària espanyola. Concretament, durant els nou primers mesos de l'any s'han licitat contractes per més de 1.500 milions d'euros, s'han adjudicat 900 milions i s'han executat actuacions per més de 450 milions.
En total, ha assenyalat la secretària general, dels 4.400 milions activats per a finançar 300 actuacions, ja se n'han adjudicat 2.800, que estan en fase de construcció, i 1.900 milions d'euros estan ja executats.
En aquest sentit, Pardo ha ressaltat que durant els quatre anys de govern de coalició, "hem augmentat la longitud del corredor mediterrani en 233 quilòmetres, hem posat en servei l'alta velocitat a Granada, el tram Alcúdia-Moixent, la variant de Vandellòs l'alta velocitat a Elx, Oriola i, en uns dies, a Múrcia".