Directes
Ara en la televisió
LA VIA VERDA

Les oposicions al cos de mestre, sota sospita

Els sindicats demanen ampliar el nombre de tribunals i incorporar les revisions d'exàmens, que fins ara no existeixen.

Les oposicions al cos de mestre, sota sospita

Aquesta setmana s'han fet públics els resultats dels primers exàmens de les oposicions d’Educació i prop del 50% dels 14.000 aspirants ha passat a la fase següent. Els opositors i els sindicats creuen que s'han vist compromesos els principis d'igualtat, mèrit i capacitat.

El sindicat majoritari del sector, l'STEPV, ha elaborat un estudi dels resultats de la primera prova d’oposicions i de l’assignació provisional de places per tribunal publicat per Conselleria d’Educació, el qual evidencia el que qualifiquen com a "conseqüències negatives directes en les persones opositores de l’actual sistema d’oposicions". Segons critiquen, el ja per si ineficaç sistema d’oposicions amb proves eliminatòries, regulat pel Ministeri d’Educació, ha quedat agreujat amb el criteri aplicat per la Conselleria d’establir el repartiment de places per tribunal i l'elevada ràtio màxima per tribunal, fixada en les 70 persones per a cadascun, que obliga els membres a "fer jornades maratonianes" que poden arribar a 12 hores de treball diàries per a avaluar totes les persones opositores assignades en un termini de temps limitat.

En l’estudi també s'observa una "correlació directa" entre el percentatge de persones aprovades per especialitat i l’assignació provisional de places per tribunal: a menys places assignades, menor percentatge de persones aprovades. Aquesta és la prova, per al sindicat, que "no s’està valorant per igual la capacitat de treball i preparació de les persones opositores", i que són factors externs al procés els que "minven les oportunitats de traure plaça en aquestes oposicions concretes".

Diferències de dues demil·lèsimes

L'STPV ha denunciat també el cas d'exàmens suspesos per només dues deumil·lèsimes; és a dir, amb una puntuació de un 4.9998. El sindicat es mostra sorprés per unes valoracions tan mil·limètriques en exercicis que no són de tipus test, sinó que són redaccions per a desenvolupar, i han demanat que es facen públiques les rúbriques d’avaluació que han fet servir els tribunals. En les conclusions de l'estudi asseguren que "la valoració global per a no deixar que una persona opositora puga fer la segona part i seguir demostrant les seues aptituds per a ser docent i guanyar-se una plaça no poden arribar a dependre de dues deumil·lèsimes".

El responsable d'acció indical de l'STEPV, Marc Candela, ha anunciat a À Punt NTC que iniciaran una via jurídica de reclamació a la Conselleria, a la qual demanen ampliar el nombre de tribunals i incorporar les revisions d'exàmens, que fins ara no existeixen. El sindicat ha convocat per a dimarts una concentració per a demanar-li una reunió urgent. La Conselleria d'Educació defén que les proves s'han desenvolupat de manera adequada.

També et pot interessar