“O em parles en castellà o no podem parlar. Així de clar”. Denuncien discriminació per utilitzar el valencià
Una treballadora de la Diputació d’Alacant n'ha renyat una altra d’un municipi de la Marina Alta en una conversa telefònica per utilitzar el valencià
Denuncia per discriminació lingüística a l’administració. Una treballadora de la Diputació d’Alacant n'ha renyat una altra d’un municipi de la Marina Alta en una conversa de telefònica per utilitzar el valencià per a tramitar unes ajudes dels Fons Europeus, segons ha donat a conéixer la Plataforma per la Llengua.
Frases com “O em parles en castellà o no podem parlar. Així de clar”; “No saps parlar castellà? [...] És lògic que et passes al castellà”; “La pròxima vegada, no et podrem atendre”, són les frases que la funcionària de la Marina Alta va haver d'escoltar. Segons alerta la plataforma, l'actitud contravé la llei, que és taxativa: el valencià es considera llengua pròpia de l’administració i, per tant, no es pot suprimir l’atenció pública per usar-la.
Des de l’associació recorden que “tota la ciutadania té el dret a expressar-se en valencià en qualsevol reunió, així com a desplegar en valencià llurs activitats professionals, mercantils, laborals, sindicals, polítiques, religioses, recreatives i artístiques”. Un dels seus integrants, Toni Royo, considera que el funcionariat ha de tindre l’obligació d’entendre les dues llengües oficials perquè està al servei de la ciutadania i no a l'inrevés.
L’Ajuntament de la localitat a la qual pertany la funcionària ja ha adreçat una queixa al president de la diputació, Carlos Mazón, perquè, si la interlocutora no parla valencià almenys ha d’entendre’l. I, en qualsevol cas, no hi ha opció d’anul·lar l’atenció d’un servei per usar el valencià. La Diputació, per la seua banda, ha informat que obrirà una investigació.