Directes
Ara en la televisió
LES NOTÍCIES DEL MATÍ
Ara en la ràdio
LES NOTÍCIES DEL MATÍ

La Policia Judicial inspecciona les vies del tren per l'incident a Caudiel

Les accions d’alguns passatgers van dificultar la resposta de la maquinista, segons informen fonts sindicals

15 persones van resultar persones per un incident en un tren a Caudiel / À Punt NTC

La Policia Judicial inspecciona aquest dissabte les vies del tren de la zona on aquest dimarts va córrer l'incident amb el comboi que viatjava de València a Saragossa, a prop de l'incendi forestal de Begís, en què van resultar ferides quinze persones, segons ha pogut saber À Punt Notícies. D'acord amb l'últim balanç de la Conselleria de Sanitat, quatre de les víctimes continuen ingressades en dos centres de la ciutat de València, dues d'elles amb pronòstic greu i una amb moderat. 

El pànic i la falta d'interventor són, per als sindicats ferroviaris, factors clau per a explicar els fets. La maquinista va haver de retrocedir, un procés que es va retardar perquè alguns viatgers van activar el sistema d'emergència. La situació es va agreujar quan diverses persones van abandonar el comboi i van patir cremades.

Renfe ha defensat des del primer moment que alguns viatgers havien baixat del tren sense fer cas dels advertiments de la conductora, una versió que també avalen els sindicats ferroviaris i el govern estatal, però alguns testimonis de passatgers recollits en mitjans donaven una versió contrària, en la qual la maquinista els hauria impel·lit a baixar-ne.

Dos representants sindicals consultats subratllen que l'actuació de la maquinista va ser exemplar i es va ajustar al protocol i per a explicar l'incident al·ludeixen a dos factors. El primer, que ningú va avisar Renfe i Adif de l'incendi. La primera a alertar va ser la mateixa maquinista. En segon lloc, l'absència d'un interventor que poguera atendre i donar indicacions als passatgers, perquè la maquinista estava sola.

Així ho relata Rafael González Escudero, portaveu del Sindicat Ferroviari de la Confederació Intersindical, en una versió que també sosté el secretari federal del Sindicat Ferroviari d'UGT, Miguel Ángel Escalona. Tots dos coincideixen a apuntar que va ser una passatgera qui va animar els viatgers a abandonar el comboi, no la professional encarregada de conduir-lo.

Això hauria provocat "versions contradictòries", perquè alguns viatgers van pensar que aquesta dona era la maquinista, segons González Escudero, qui creu que el "trencaclosques comença a encaixar" a mesura que es van aclarint les circumstàncies.

Segons el relat que va oferir la companyia, la maquinista va parar el tren, en el qual aleshores viatjaven 49 persones, a les 17:54 h, quan va observar una pluja de cendres i fum que va comunicar al comandament. Quan va reprendre la marxa, retrocedint, eren les 18:20 h.

En aquest període de temps, i en solitari, segons indiquen els sindicats, la maquinista va haver d'aconseguir l'autorització del comandament per a retrocedir, canviar de cabina cap a la posterior i bregar amb passatgers que intentaven abandonar el tren i que, presa del pànic, van activar els sistemes d'emergència obligant la maquinista a desactivar el fre automàtic per a poder circular.

Quan inicia la marxa i fins a arribar fins a l'estació de Caudiel, la maquinista fa fins a set parades per a recollir passatgers que caminaven per les vies, segons prossegueix aquest relat.

La maquinista també hauria donat aquesta versió als investigadors, segons assenyala el portaveu del Sindicat Ferroviari, que ha explicat que la treballadora en cap moment va obrir cap porta, només va tardar quatre minuts a fer el canvi de cabina i va ser l'activació del sistema d'emergència la que va impedir que s'isquera abans de la situació de perill. Una tasca que s'hauria completat en "deu minuts" en va necessitar 25.

Els portaveus sindicals remarquen que la situació no haguera sigut la mateixa en cas d'haver comptat amb un interventor encarregat d'informar els viatgers. En aquest aspecte denuncien que són molts els trens sense interventors a causa del dèficit de plantilla.

També et pot interessar