On pots anar de vacances este estiu en tren d'alta velocitat?

Fem un repàs de les ciutats on viatjar en AVE des d'Alacant, Castelló, Elx, Oriola o València

Trajectes directes en AVE des de les ciutats valencianes
Trajectes directes en AVE des de les ciutats valencianes / Miguel Ángel Reino

Amb l'arribada de juny, l'estiu toca a la porta i s'obri la temporada turística més multitudinària de tot l'any. Organitzar les vacances estiuenques no sempre és fàcil depenent d'amb qui viatgem, la destinació on volem anar o el pressupost de què disposem. Una de les decisions bàsiques a prendre és com arribar fins al destí turístic i el tren de llarga distància és un dels mitjans que més competència està lliurant davant de l'avió o del cotxe gràcies a l'augment de les comunicacions d'alta velocitat.

Els més de 900 quilòmetres de carretera des d'Alacant fins a Ourense suposen més de huit hores de trajecte en cotxe, això sense comptar cap descans pel camí. Per a anar en avió, caldria primer volar fins a Santiago de Compostel·la, una ruta de poc menys de dos hores, però, si s'afegeix el desplaçament fins a l'aeroport d'Alacant-Elx, el temps previ en què s'hi ha d'estar i el recorregut des de l'aeroport d'arribada, la durada total del viatge no és més curta que les menys de cinc hores que tarda el tren, on només cal assentar-se en un mateix seient des del principi fins al final.

Trajectes directes d'AVE des de la Comunitat Valenciana

Des de València hi ha connexió directa d'AVE amb moltes ciutats de tota la península Ibèrica. Algunes són Burgos, Ciudad Real, Còrdova, Conca, Gijón, Lleó, Madrid, Oviedo, Palència, Segòvia, Sevilla o Valladolid. Des de Castelló de la Plana, les destinacions són les mateixes, ja que en la majoria dels casos és el mateix tren que passa per València i que ix prèviament des de Castelló. A més, estes línies també poden incloure parada a Sagunt (Camp de Morvedre) o Requena.

D'altra banda, des d'Alacant es pot arribar amb AVE de manera directa a ciutats com ara Ciudad Real, Còrdova, Conca, Lleó, Madrid, Màlaga, Múrcia, Ourense, Palència, Segòvia, Valladolid o Zamora. A més, també és possible arribar directament a Astúries i Santander en aproximadament set hores amb un tren Alvia. Moltes d'estes rutes també són vàlides amb eixida des de Villena (Alt Vinalopó) i algunes d'elles també des d'Elx (Baix Vinalopó) o Oriola (Baix Segura), des d'on també es pot arribar directament a Burgos.

A estes destinacions, cal afegir totes les combinacions possibles que passen principalment per Madrid i que permetrien eixir de qualsevol de les capitals valencianes, fer escala a l'estació madrilenya de Chamartín - Clara Campoamor i arribar a altres territoris com ara Galícia.

On l'AVE no arriba

Encara queden buits al mapa de la xarxa ferroviària de l'AVE. El trajecte entre València i Alacant amb alta velocitat continua sent una quimera i supera el temps que es tarda a arribar des de València fins a Madrid, encara que siguen el doble de quilòmetres de distància. La connexió entre les dos capitals valencianes es fa més ràpidament en cotxe que en tren, ja que en vehicle particular es tarda menys de dos hores, mentre que totes les opcions d'Euromed o Intercity superen el parell d'hores.

Igualment, l'AVE tampoc connecta la Comunitat Valenciana amb Catalunya o Aragó. Encara que la xarxa d'alta velocitat arriba a Castelló des del sud i a Tarragona des del nord, el buit entre estes dos ciutats fa que el trajecte més curt entre València i Barcelona siga en Euromed, el qual tècnicament es considera també alta velocitat, però no baixa en cap cas de les tres hores. Esta és una millora de la connexió cap al nord que s'ha reivindicat històricament sota l'interminable corredor mediterrani.

També et pot interessar

stats