Més pressupost, mantindre el valencià i consolidar la plantilla: les peticions del sector audiovisual per a À Punt

Els principals representants del sector han verbalitzat les seues propostes a les Corts Valencianes

Els representants del sector audiovisual a les Corts. / À Punt NTC

Representants d'empreses productores, periodistes, actors i també del sector audiovisual i dels treballadors d'À Punt han demanat este divendres a les Corts que la proposició de llei de la Corporació Audiovisual de la Comunitat Valenciana, presentada pel PP i Vox, incloga un pressupost mínim anual per a la cadena. També reclamen que es fixen en la norma, que consoliden i augmenten la plantilla i que blinden l'ús del valencià. A més, han qüestionat la falta de participació en els diferents òrgans, la qual cosa obri la porta a la "manipulació".

Luis Gosálbez, portaveu de l'Associació Empresarial de Productores Audiovisuals de la Comunitat Valenciana, ha assegurat que s'han marcat aconseguir un 0,45% del pressupost de la Generalitat. "Estem parlant d'uns 120 milions o més", ha afirmat.

A més, Gosálbez ha exigit una graella de coproducció pròpia externalitzada, excloent-ne informatius i esports, que han de fer-los personal propi de la casa, i la compra de producció aliena com sèries o documentals. Tot això, amb l'obligatorietat de destinar, almenys, el 40% del pressupost anual a la producció de contingut per part de productores independents valencianes.

En este cas, proposa una limitació del 20% en la contractació a una mateixa empresa o grup vinculat i que també s'incloga una fórmula de seguiment per al compliment de la norma, que es podria plasmar a través de la signatura d'un acord marc.

El futur de la plantilla, en l'aire

Més enllà de la qüestió econòmica, preocupa el futur de la plantilla actual. En la Comissió també han intervingut Antonio Vilarreal, representant del Comité d'Empresa d'À Punt, i Ana Isabel Santamaría, presidenta del Comité d'Empresa de la CVMC. Ambdós han reclamat la necessitat de consolidar la plantilla actual, donar estabilitat al personal i evitar la fugida del talent, perquè la interinitat no permet confiança als treballadors.

Villarreal ha assegurat que "la plantilla actual ja va superar un procés de selecció, que respectava els principis de publicitat, mèrit i capacitat". Al seu torn, Santamaría ha demanat que "el pressupost siga el necessari per a una plantilla, que ara per ara està infradimensionada".

El valencià, la llengua vehicular

A més de blindar el finançament i la plantilla, també es demana garantir un mínim de finançament per a la ficció en valencià. Jordi Ballester, secretari de la Comissió de l'Audiovisual de l'Associació d'Actors i Actrius Professionals Valencians, ha reclamat "un interval d'entre el 8% i el 10% del pressupost total". Ballester ha demanat que s'incloguen en la llei paràmetres que protegisquen la ficció en valencià diferenciada de l'entreteniment o dels continguts en general. "No és cap barbaritat demanar que es blinde el 8% del pressupost total de la cadena per a la ficció, superant en un 2% l'establit per llei estatal que obliga a destinar un 6%, no dels ingressos, sinó del pressupost total de la corporació", ha dit.

Altres veus també demanen incrementar la innovació i garantir que el valencià continue sent la llengua vehicular. Sergio Gómez, del clúster de producció i serveis de l'audiovisual, ha demanat configurar "una incubadora de projectes en la qual la televisió valenciana puga estar en contacte, més encara, amb el món emprenedor".

Vicent Marco, en nom de la Unió de Periodistes Valencians, ha demanat "que es mantinga el 35% de la producció valenciana i que el valencià continue sent la llengua vehicular". Marco ha defensat la necessitat de mitjans de comunicació "públics, de qualitat, en valencià i independents dels poders polítics, ben dotats econòmicament" i ha sostingut que la norma suposa "dos passos arrere en totes les reivindicacions de com ha de ser, per lògica, un mitjà de comunicació públic".

Sobre el valencià, el president de la Unió ha indicat que el problema "no és la llengua per a obtindre audiència". Per a ell, "els problemes són uns altres i ens resolen privant dels beneficis intrínsecs del bilingüisme a tota la zona castellanoparlant en el nostre territori".

Pel que fa als òrgans de direcció, l'Associació Ciutadania i Comunicació vol participar en l'elecció de part del Consell d'Administració. José Ignacio Pastor, el portaveu, ha explicat que s'ha d'escollir "a proposta del comité d'empresa, a proposta del consell valencià de l'audiovisual i del consell de la ciutadania". Entre les idees suggerides, també figura blindar els informatius perquè no es puguen privatitzar.

També et pot interessar

stats