El professorat denuncia la falta d'eines per a detectar l’ús de la IA en els treballs acadèmics
Les universitats estan incorporant ja les noves tecnologies per a identificar els patrons de generació de textos
“No hi ha plagis. La intel·ligència artificial ho crea per a tu i només per a tu. És únic. Assumisc que tot el professorat del món m’odiarà, però bé, s’haurà d’inventar una altra manera de fer treball”. Aquest és el missatge viral a TikTok d’una estudiant universitària i que anima a fer ús del ChatGPT per a fer el treball de fi de grau.
Davant aquest escenari, des de les universitats reconeixen que ara mateix no poden detectar si un treball s'ha generat a través d'intel·ligència artificial amb les eines contra el plagi de què disposen, però sí que hi ha maneres de descobrir els qui fan trampa.
“El risc fonamental que sempre ha ocorregut és que un alumne presente un treball que no ha fet ell”, assegura el vicerector de Transformació Digital de la Universitat Politècnica de València, José Pedro García. Però ara amb les possibilitats que obri el ChatGPT, una eina de generació de textos per intel·ligència artificial, l'estudiantat ho té encara més fàcil.
En vista de la situació, les universitats ja estan treballant per a actualitzar el programari que ja tenien per a detectar plagis. D’aquesta manera, s’estan incorporant noves tecnologies per a detectar els patrons de generació de textos.
Per a adaptar-se a aquesta nova realitat aposten per personalitzar més l'aprenentatge. Tal com explica el vicerector, el professorat haurà de fer un seguiment al llarg de l’avaluació del treball que fa l’alumnat. A més, és important que els mestres dominen l'eina de la mateixa manera que ho fa l’estudiantat, i fins i tot fer-la servir en classe per a aprofitar els seus avantatges.