L'112 va desatendre dos telefonades de l'Aemet per la dana a les 18:09 hores

L'Aemet va emetre onze butlletins informatius i va telefonar en 22 ocasions els tècnics de Protecció Civil de l'112 el dia de la dana, segons l'informe que ha facilitat a la jutgessa de la dana i a què ha tingut accés À Punt

Destacat de l'informe de l'Aemet sobre les telefonades a Protecció Civil de l'112
Destacat de l'informe de l'Aemet sobre les telefonades a Protecció Civil de l'112 / À Punt NTC

L'Agència Espanyola de Meteorologia (Aemet) va telefonar 22 vegades els tècnics d'emergències de la Generalitat el 29 d'octubre per a informar de l'evolució de la dana, però este flux de comunicació directa va interrompre's entre les 16:23 h i les 22:02 h.

En eixa franja, a les 18:09 hores, els tècnics de l'Aemet van intentar contactar amb els de Protecció Civil de l'112 en dos ocasions i "a dos números distints", però "no van atendre les telefonades". Volien informar de l'ampliació de l'avís roig en el litoral nord de València. Després, "tampoc es va rebre una telefonada entrant de Protecció Civil de València". La informació correspon a l'informe que l'Aemet ha entregat a la jutgessa que instrueix el procés penal per les 225 víctimes mortals i els tres desapareguts de la dana. Un document que avança El País i a què ha tingut accés À Punt.

Este registre contempla l'emissió d'onze butlletins d'avís meteorològic entre les 06:36 hores i les 21:27 hores, així com 24 telefonades o intents de comunicació el dia de la dana, la gran majoria (22) amb tècnics de Protecció Civil de l'112. La primera telefonada la va fer a les 6:30 hores el Centre Nacional de Predicció de l'Aemet, per a elevar a taronja els avisos al litoral sud. Les restants són del grup de predicció i vigilància per a la zona est d'Espanya. Ja a les 7:31 hores informa que l'avís s'eleva a roig i diverses telefonades després, a les 9:30 hores l'estén també a l'interior i el litoral nord, inicialment fins a les 18 hores.

En estes comunicacions es reporten diverses telefonades frustrades en què una de les parts no pot escoltar l'altra i l'112 acaba penjant la conversa segons més tard, sovint sense que arribe a produir-se, perquè d'acord amb l'informe de l'Aemet "diuen que hi ha usuaris esperant a ser atesos".

En tot cas a les 11:54 hores l'Aemet ja aborda la situació d'Utiel, on Protecció Civil reporta talls en l'autovia A3. Explica que continuarà plovent i que de nit la tempesta podria desplaçar-se cap al nord d'Aragó i Albacete. En una altra telefonada, a les 13:26 hores, "es parla sobre les crescudes dels rius i sobre la zona d'Utiel".

Sense comunicació telefònica des de les 16:30

L'Aemet informa per telèfon a les 16:23 hores de l'ampliació de taronja a roig de l'avís al litoral sud de València així com del desplaçament cap a l'oest de l'àrea metropolitana d'una tempesta que ja havia deixat registres de 100 mm en una hora al sud i havia causat un tornado a Alginet (Ribera Alta). És la comunicació més documentada i aparentment més llarga. En ella es torna a abordar la situació d'Utiel. Protecció Civil l'informa que "rebien telefonades d'allí, però no podien accedir-hi per a realitzar el rescat".

Mitja hora després es va reunir el Cecopi. El cap de climatologia de l'Aemet, José Ángel Núñez, estava connectat telemàticament. Quan li donaren la paraula, a les 17:40 hores, va incidir en les pluges torrencials a l'oest de l'àrea metropolitana i, en una segona intervenció, amb suport del radar meteorològic, va detallar que el gruix de la situació es concentrava a Calicanto, Torís, Godelleta i Xiva.

La següent telefonada la rep l'Aemet a les 22:02 hores. Són els Bombers de Castelló, que pregunten pel pronòstic en eixa zona.

Cal recordar que, a les 18:00 hores, la direcció d'emergència va demanar un recés, que va interrompre la connexió telemàtica durant poc més d'una hora. En eixe temps, un moment crític de l'emergència, és quan tenen lloc les dos telefonades frustrades dels tècnics de l'Aemet i els membres de Protecció Civil de l'112. La següent possibilitat de comunicació es produeix ja a les 19:40 hores dins el Cecopi, ja per a abordar una alerta massiva a la població a través del sistema Es-Alert.

Pronòstic de dana amb nou dies d'antelació

L'informe lliurat a la jutgessa detalla totes les comunicacions de l'Aemet, públiques i tècniques, abans i durant la dana. Entre elles hi ha els informes de predicció meteorològica que anticipaven, ja des del 20 d'octubre, una dana entre 27 i el 29 d'octubre. És a dir, nou dies abans de la barrancada. La predicció va precisar-se en dies posteriors. El diumenge 20 s'ubicava ja el moment "àlgid" de l'episodi en el dimarts 29, amb previsió de precipitacions per damunt dels 150 litres per metre quadrat en 24 hores a la Comunitat Valenciana i Múrcia. L'endemà i el mateix dimarts a primera hora el pronòstic s'havia elevat fins a registres que "podien superar de manera local els 150-180 l/m2 en 12-24 hores".

Juntament amb estes prediccions, els onze butlletins informatius, les comunicacions telefòniques i les intervencions del cap de climatologia en el Cecopi, l'Aemet afig al document lliurat a la jutgessa de Catarroja la informació que va proporcionar per canals generalistes d'abast públic: la previsió i seguiment de l'episodi en temps real que va des del seu compte d'X (l'antic Twitter), amb missatges que alertaven del risc que suposaven riberes i barrancs, o les diverses intervencions en mitjans de comunicació de José Ángel Núñez, moltes d'elles en À Punt.

També et pot interessar

stats