Directes
Ara en la televisió
A LA SACA
Ara en la ràdio
LÍNIA DE FONS (reemissió)

Quan despenges el telèfon amb un simple "sí" corres este risc

El Banc d'Espanya avisa que els ciberdelinqüents poden aprofitar la resposta per a gravar-nos la veu i utilitzar-la per a suplantar la nostra identitat en activitats fraudulentes

Una dona parlant per telèfon (arxiu) / Shutterstock

Contestar el telèfon amb un "sí?", a priori inofensiu, és un costum prou habitual i molt estés, però que ens pot ficar en un embolic si tenim la mala sort de trobar-nos un ciberdelinqüent en l'altre costat de la línia. És l'avís que ha fet este dijous el Banc d'Espanya en una nova publicació de la sèrie "Protegeix-te contra el frau", en el portal del client bancari, on analitza esta variant de les estafes telefòniques o vishing, coneguda com el frau del "sí".

Mitjançant esta pràctica, els infractors poden aprofitar la resposta telefònica de la víctima per a gravar-li la veu i utilitzar-la amb l'objectiu de suplantar la seua identitat en activitats fraudulentes.

Actualment no existeixen sistemes que permeten autoritzar operacions o contractar serveis bancaris només amb la veu, ja que sempre es requereixen altres dades personals. Per això, els delinqüents utilitzaran tot tipus de mangarrufes per a guanyar-se la nostra confiança i sostraure'ns més dades.

Per exemple, poden suplantar el personal d'un banc o d'una altra empresa i formular preguntes aparentment innocents com "has autoritzat una transacció ara?" o "estàs d'acord a rebre actualitzacions dels nostres serveis?". Altres vegades, s'inicia una locució automàtica que ens adverteix que hem contractat una subscripció "prèmium" en algun producte o servei per un determinat import i després s'interromp la comunicació, amb la finalitat que tornem la telefonada per a cancel·lar este hipotètic servei. Un pas per al qual ens demanaran dades com el número de compte, l'adreça o el DNI.

En cas de rebre una trucada sospitosa d'un número desconegut, el millor és desconfiar i penjar el telèfon, però si contestem, és millor dir un "bon dia" o un "hola", i en cap cas facilitar dades personals ni bancàries, explica el supervisor del sistema financer espanyol. També és aconsellable vigilar els moviments dels comptes bancaris per a verificar que no hi haja res inusual, i buscar en internet el número de telèfon que ens ha cridat per a veure si es tracta d'una telefonada sospitosa de ser fraudulenta.

Tecnologia