Què poden i què no poden cobrar els bars i restaurants?
L’OCU denuncia una desena d’abusos i males pràctiques de l’hostaleria amb la clientela
Un restaurant pot cobrar pel servei de taula? Encara que no ocorre sovint, molts bars i restaurants continuen cobrant el servei de taula a l'hora de pagar el compte. Aquest pagament pot sembrar dubtes en molts consumidors sobre què es pot cobrar i què no. Les organitzacions de consumidors adverteixen que aquesta pràctica pot ser il·legal.
L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) explica que "cobrar pel servei de taula o pel cobert és il·legal, perquè està implícit en el servei d'hostaleria". Detallen que "qualsevol cobrament addicional s'ha de correspondre amb un servei addicional, no amb el servei principal que l'usuari està contractant. I en aquest cas el servei de taula o el cobert forma part de la prestació principal d'un establiment d'hostaleria".
Per la seua banda, José Luis Yzuel, president de l'associació Hostaleria d'Espanya, recorda que aquest cobrament és "cada vegada menys habitual" i que és una aplicació en desús. Tot i això, la restauració advoca perquè l’establiment ho indique a la carta de manera que el consumidor puga tindre una "informació total i transparent" del tiquet final.
Aquest és només un dels exemples dels abusos que denuncia l’OCU, que adverteix que “si el client pateix un abús, pot demanar el full de reclamacions” i que, en cas que l’establiment es negue a facilitar-li'l, “s’ha d’avisar la policia municipal perquè estenga acta”.
Pràctiques il·legals més comunes
- L'aigua de l'aixeta no pot cobrar-se: ha de ser gratuïta i és obligat donar-li-la si el client la sol·licita. Una llei aprovada l’any passat així ho recull.
- Els suplements per servei de terrassa tampoc poden cobrar-se, llevat que s'indique clarament a la carta.
- Encara que hi haja un codi QR per a consultar la carta, ha d'oferir-se’n una de física si així se sol·licita.
- Si el preu a la carta no inclou l'IVA, s’ha d’avisar expressament o no es podrà cobrar.
- Que falte una referència en els preus dels productes “segons mercat”, com ara el preu per quilo, o que no s'avise del preu d'un producte fora de carta.
- No pot rebutjar-se el pagament en efectiu, però, si s'adverteix clarament abans de consumir, sí que pot rebutjar-se el pagament amb targeta.
- En cas de pagar per fer una reserva, l’import s'ha de descomptar del preu final.
- El tiquet o la factura de compra ha de detallar sempre cadascun dels productes consumits.
- Cobrar pel servei de taula o pel cobert és il·legal perquè està implícit en el servei.
- La decisió de deixar propina és voluntària.
A banda d’aquests abusos, “directament il·legals”, l’OCU afirma que rebutjar reserves per a una persona sola, cobrar el gel del café o impedir l’ús del lavabo a no clients també serien males pràctiques, tot i no ser explícitament il·legals.