Així queden els serveis mínims de Renfe per als set dies de vaga convocats al març i l’abril
Hi haurà parades totals o parcials el 17, 19, 24, 26 i 28 de març, així com l'1 i el 3 d'abril
El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha determinat este dijous els serveis mínims essencials per a les set jornades de vaga convocades pels comités d'empresa de Renfe i Adif els mesos de març i abril en Rodalies i Renfe Mercaderies. Les parades, segons ha confirmat el departament encapçalat per Óscar Puente en un comunicat, afectaran tot el territori espanyol i seran totals o parcials, segons el dia. Este és el calendari previst, amb dates assenyalades que esguiten les Falles i el festiu de Sant Josep.
- 17 i 26 de març, i 1 d'abril: tot el dia.
- 19 de març: de 06:00 a 09:00, de 14:00 a 17:00 i de 21:00 a 23:00 hores.
- 24 de març i 3 d'abril: de 06:30 a 09:30, de 14:30 a 17:30 i de 20:30 a 22:30 hores.
- 28 de març: de 06:00 a 09:00, de 13:30 a 16:30 i de 20:30 a 23:00 hores.
En este escenari, Transports ha fixat uns "serveis mínims de caràcter obligatori per a assegurar la prestació dels serveis essencials de transport ferroviari de viatgers de servei públic" en Renfe. D'acord amb la resolució, seran del 72% als trens d'alta velocitat o llarga distància i de fins al 75% dels de Rodalia en hora punta —del 50% la resta del dia—. En mitjana distància, el percentatge és del 65%, mentre que per als trens de mercaderies, que es preveu que siguen els més afectats, s'ha determinat un 24%.
Renfe assenyala que ha reforçat la informació als viatgers sobre estos serveis mínims a través dels canals de comunicació i atenció al client habituals: renfe.com; el telèfon 912 320 320, cartelleria d'estacions, megafonia en trens i estacions, app de Rodalia i màquines d'informació i venda d'estacions.
L'origen del conflicte
Els sindicats han convocat la vaga després de negociar el conveni col·lectiu i de denunciar incompliments dels acords firmats sobre el traspàs de Rodalia a la Generalitat de Catalunya. Temen que no es preserve la integritat de les plantilles i una progressiva externalització dels serveis dins de les empreses públiques de Renfe i Adif. Entre les principals reivindicacions estan la millora de les condicions laborals, l'increment de la plantilla i la protecció dels llocs de treball en vista de la possible arribada d'operadors privats.