Quinze anys de WhatsApp, l’app de missatgeria més popular i intergeneracional
L'aplicació es va llançar el 2009 i es va imposar als antics SMS per a revolucionar així la manera en què ens comuniquem actualment
WhatsApp, la popular aplicació de xat que va nàixer el 24 de febrer de 2009, aquest dissabte compleix quinze anys des que es va llançar al món. Consolidada com l’app de comunicació més popular, va substituir als antics SMS i va revolucionar la manera en què ens comuniquem actualment.
El fet que siga debades, les possibilitats que ofereix per enviar arxius audiovisuals i la interacció amb grups privats de persones, són sols alguns dels signes emblema que l'han fet guanyar adaptes arreu del món fins a arribar als 2.000 milions d’usuaris.
La icònica marca va ser creada per dos antics empleats de Yahoo, Jan Koum i Brian Acton, i el 2014 va passar a formar part del que hui és Meta, després de ser comprada pel seu fundador, Mark Zuckerberg, per uns 19.000 milions de dòlars.
Segons l'últim Estudi de Xarxes Socials de IAB Spain (2023), WhatsApp continua regnant com l'aplicació de xat més valorada i alhora la que s'utilitza amb major freqüència i major intensitat. Així mateix, és la més transversal, quant al seu públic, ja que és la preferida per les generacions anomenades mil·lennista, zeta i alfa.
Si ho comparem amb altres apps rivals de missatgeria trobem la xinesa WeChat amb 1.336 milions d’usuaris, Facebook Messenger amb 979 milions o Telegram amb 800 milions.
No obstant això, no en tots els països s’usa tant. La penetració més gran per països es produeix a Espanya, Itàlia i l'Argentina, però, per exemple, als Estats Units no acaba de quallar i s'imposa el missatge de text telefònic clàssic, l’SMS.
Així mateix, WhatsApp no ha sigut sempre com ho és ara, i ha tingut diverses actualitzacions, millores i possibilitats cada vegada més innovadores. En primer moment, el text i els emojis eres els únics elements permesos per a la comunicació, però a aquests se’ls ha anat afegint les conegudes notes de veu, les videotelefonades, els gifs, els stickers, abandonar els grups sense que s’assabente la resta, eliminar o editar missatges, per nomenar-ne alguns.
I és que, des de 2018, l'app ofereix la plataforma WhatsApp Business de comunicació corporativa, amb uns 200 milions d'usuaris disposats a pagar cèntims per cada conversa amb els seus clients i que sembla ser una solució al problema de la rendibilitat.
Només suposa l’1% de beneficis de Meta
Meta no desglossa el volum de negoci de WhatsApp, però alguns analistes situen entorn de l'1% dels beneficis totals que genera l’agrupació que, junt amb Instagram i Facebook, que sí que tenen un gran negoci publicitari, el 2023 va sumar una facturació conjunta de 133.000 milions d’euros.