Red Eléctrica estima que tardaran entre sis i deu hores a recuperar per complet el servei
L'operador treballa amb empreses del sector per a activar els plans de reposició del subministrament mentre investiga les causes de l'incident
El subministrament elèctric s'ha interromput a gran part de l'Espanya peninsular passat el migdia d'este dilluns i, dos hores després, encara no s'ha pogut determinar la causa de l'avaria, segons ha informat Red Eléctrica Española en l'últim balanç de situació. L'operador calcula que faran falta entre sis i deu hores per a recuperar el servei per complet. Abans, l'ens ha explicat que s'han posat en marxa els plans de reposició i ja està treballant amb les empreses del sector per a restablir el servei, alhora que tracta d'esclarir les causes de la fallada massiva.
D'acord amb la informació proporcionada per Red Eléctrica, s'ha produït un "zero" en el sistema elèctric peninsular, cosa que sol indicar una apagada generalitzada. Per això, "s'estan analitzant les causes i s'estan dedicant tots els recursos per a solucionar-ho". Les primeres consideracions apunten que estem davant d'un incident "excepcional", per culpa d'una oscil·lació molt forta del flux de potència de xarxa, d'origen desconegut, que ha provocat la desconnexió espanyola de la resta del sistema elèctric europeu.
"Tenim plans que estan preparats a consciència per a situacions" com esta, ha assegurat el director de serveis a l'operació de Red Eléctrica, Eduardo Prieto, qui ha reconegut que es tracta d'una incidència "absolutament excepcional". Preguntat per si esta apagada poguera ser deguda a un ciberatac, el cap ha assenyalat que no poden entrar a "especular" sobre l'origen.
Arran de l'incident, la vicepresidenta tercera del govern espanyol i responsable de Transició Ecològica, Sara Aagesen, s'ha desplaçat al centre de control de Red Eléctrica per a conéixer "de primera mà" la situació i esclarir les circumstàncies que han provocat la fallada massiva del subministrament elèctric. "Es posaran tots els mitjans necessaris per a recuperar la normalitat com més prompte millor", han assenyalat fonts del Ministeri. Poc després ha transcendit que el president de l'executiu, Pedro Sánchez, ha acudit també al centre operatiu.
El gràfic de Red Eléctrica, que s'actualitza en temps real, mostra com al voltant de les 12:30 hores, quan el consum rondava els 25.184 megavats (MW), s'ha enfonsat sobtadament, fins als 12.425 MW. Els reports de talls de subministrament s'han multiplicat des de tots els racons de l'Espanya peninsular, però sembla que les illes Balears i les Canàries han quedat fora de la incidència. En les xarxes socials hi ha missatges semblants procedents de Portugal i d'altres llocs d'Europa. Una hora després, cap a la una i mitja, l'operador elèctric ha confirmat que s'ha començat a "recuperar tensió pel sud i el nord peninsular, clau per a atendre el subministrament d'electricitat".
De moment, l'escassa informació que ha anat transcendint en estos minuts procedeix dels comptes oficials de les grans empreses espanyoles en X. Una de les primeres companyies a pronunciar-se ha sigut Naturgy Clients que, a preguntes dels seus usuaris, ha reconegut que hi ha una "incidència a escala nacional" per la qual "molts punts d'Espanya" es troben actualment sense subministrament d'electricitat". Altres fonts de les energètiques citades per EFE es remeten a les explicacions de Red Eléctrica.