Renfe amplia fins als 90 minuts el retard per a tornar l'import íntegre dels bitllets d’alta velocitat

La companyia de transport ferroviari reemborsava fins ara el 100% del preu si l’endarreriment superava la mitja hora

Un AVE a l'estació de Joaquín Sorolla de València
Un AVE a l'estació de Joaquim Sorolla de València / Alfonso de Tomas (Shutterstock)

Renfe ha actualitzat el compromís de puntualitat. A partir de l'1 de juliol, retornarà l'import íntegre del bitllet d'AVE, Avlo, Alvia, Euromed i Intercity quan el retard supere els 90 minuts. Fins ara, abonava la meitat del bitllet d'alta velocitat o llarga distància quan el retard superava els quinze minuts i el 100% del preu si era més de mitja hora.

El Consell d'Administració de la companyia pública ha aprovat este dimecres l'actualització del compromís de puntualitat per a situar-lo al mateix nivell que la resta dels operadors i contempla tres sistemes de devolució de l'import del bitllet en cas de retards superiors a 60 i 90 minuts. Fonts pròximes al Consell de Renfe han explicat que, amb esta actualització del compromís de puntualitat, la companyia se situa en les mateixes condicions que la resta dels operadors d'alta velocitat (Ouigo i Iryo) quant a indemnitzacions per demores, però ofereix, diuen, el millor compromís de puntualitat del mercat.

Amb el nou sistema, les compensacions passen a ser de la meitat per a retards de més de 60 minuts i del 100% per a aquells superiors a 90 minuts, en les mateixes condicions que estableix la norma general.

A més de la possibilitat de reembossament en metàl·lic —o a la targeta bancària— actual, en suma altres dos: la devolució del 200% de l'import al qual es tinga dret en funció de la demora, però en punts, als quals ha anomenat Renfecitos, a través de la targeta de fidelització Més Renfe, per a usar en altres viatges. La tercera possibilitat és la compensació en un val de compra per a un altre bitllet, amb la qual el reembossament en euros serà l'equivalent al 150% de l'import indemnitzable tant per a retards de 60 minuts com per als superiors a 90 minuts.

Els bitllets comprats abans de l'1 de juliol segueixen sota l'actual compromís, de 50% amb 15 minuts de demora i 100% amb 30 minuts. La compensació per retards, que s'aplica des del 1992, va costar a Renfe 42 milions el 2023 encara que, si tots els viatgers que tenien dret a ella l'hagueren demanada, l'import hauria arribat fins als 60-70 milions d'euros.

Les devolucions dels imports dels bitllets es produeixen sempre que hi haja un retard en l'arribada del tren encara que les causes de la demora no siguen imputables a la mateixa Renfe.

També et pot interessar

stats