Renfe assegura que "ningú va avisar" de "possibles incidents a la via" per l'incendi de Begís
Assegura que "la primera comunicació que Adif rep sobre complicacions en la circulació per incendi ve de la maquinista
Renfe ha assegurat que "ningú va avisar" ni a l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) ni a la mateixa Renfe de "possibles incidents" a la via per l'incendi de Begís, on aquest dimarts cinc passatgers d'un tren van patir cremades de diferent consideració i onze van necessitar assistència després d'un incident al comboi que cobria el trajecte entre València i Saragossa i que va interrompre la marxa per la proximitat de les flames.
"Ni Adif ni Renfe reben cap notificació de possible incidència a la via o que la zona està en desallotjament per part de cap organisme", han manifestat a Europa Press fonts de Renfe, que afigen que "tampoc van rebre informació que les condicions de l'incendi van canviar dràsticament respecte al matí" de dimarts.
Unes onze persones van necessitar aquest dimecres assistència després de resultar ferides en eixir espantades els vagons del tren quan el comboi havia detingut la marxa entre Masadas Blancas i Barraques per a tornar a Caudiel per la proximitat del foc de Begís.
Fonts de Renfe expliquen a Europa Press que el tren va eixir de València a les 16.23 hores amb 30 viatgers. Durant el trajecte van pujar 21 viatgers i van baixar-ne dos. Per tant, en el moment de la incidència "hi havia 49 viatgers".
Les mateixes fonts assenyalen que Adif va autoritzar l'eixida del tren des de València "perquè no té coneixement de cap incident a la via en la zona" i pel fet que "ningú va avisar el gestor d'infraestructures de possible incident a la via".
Els fets van començar a ocórrer poc abans de les 18.00 hores, quan la maquinista "va detindre el tren perquè observava una intensa pluja de cendres i fum". L'empleada "es va posar llavors en contacte amb el Post de Comandament de Circulació (PM) per a preguntar si hi havia algun incendi pels voltants" i el post la va informar que "desconeixia aquesta informació tant en aquest moment com en el moment de l'eixida del tren des de València".
El protocol per a aquesta mena de situacions estableix que l'autoritat, operador o gestor de la infraestructura que detecta primer un incident a la via "ha de comunicar-lo a la resta per a la presa de mesures d'acord amb les circumstàncies", remarquen aquestes fonts.
"Durant la conversa, la maquinista va observar que hi havia flames prop de la via i va comunicar que anava a canviar de cabina i retrocedir", relaten. Llavors, el PM "autoritza la reculada fins a l'estació de Masadas Blancas". No obstant això, "davant de la dificultat dels accessos a aquesta estació, el PM indica a la maquinista que continue fins a l'estació de Caudiel, on estaran mobilitzades les forces de seguretat i serveis sanitaris".
I és llavors, segons indiquen les mateixes fonts, en el procés de canvi de cabina, quan es produeixen a l'interior del tren "situacions de tensió i alarma" pel fet que diversos passatgers "volen abandonar el tren i ho fan malgrat els advertiments de la maquinista que no és segur".
En aquell moment és quan "s'activen els sistemes antiincendis i de fre automàtic per haver trencat alguns passatgers les finestres d'emergència amb els martells i la maquinista ha de rearmar el tren per a reiniciar la marxa i retrocedir". Uns fets que –apunten– "retarden la reculada del tren".
Minuts després, a les 18.20 hores, la maquinista reprén la marxa "amb vista a arreplegar les persones que van corrent pels voltants de la via en direcció a Caudiel, algunes d'elles amb cremades de diversa consideració".
El protocol estableix que la circulació "és suspesa per Adif a petició dels cossos de seguretat de l'estat o d'administració al càrrec d'aquestes decisions", que són "els que tenen coneixement d'incidents en l'entorn que afecten la via".
En qualsevol cas, aquestes fonts remarquen que ni Adif ni Renfe "reben cap notificació de possible incidència a la via o que la zona estava en desallotjament per cap organisme". "Tampoc són informades que les condicions de l'incendi van canviar dràsticament respecte al matí, quan un tren de mitjana distància de Renfe va fer el mateix recorregut (València-Saragossa) sense detectar cap anomalia o complicació a la via", afigen.
Comunicació de la maquinista
De fet, asseguren que "la primera comunicació que Adif rep sobre complicacions en la circulació per incendi ve de la maquinista, que primer detecta fum i cendres en la zona i després la proximitat de l'incendi" i defensen que totes dues empreses "procedeixen seguint els protocols".
Així, en qualsevol cas, insisteixen que Adif i Renfe "han complit el seu protocol intern que recull que la primera que tinga coneixement, tant de manera directa com indirecta, d'alteracions en les condicions de circulació a la via ha d'avisar l'altra per a activar els mecanismes de prevenció i actuació".
Renfe ha obert una investigació per a "esclarir els fets" de l'ocorregut.