Directes
Ara en la televisió
EN DIRECTE
Ara en la ràdio
PODRÍEM FER-HO MILLOR

Repetir curs tornarà a ser "excepcional" per a l'alumnat d'escoles i instituts valencians

Educació manté els criteris d'avaluació i promoció implantats l'any passat a causa de la pandèmia i l'ensenyament per àmbits de coneixement per al pròxim curs en primer d'ESO. 

Imatge d'arxiu d'alumnat a les portes d'un institut / Europa Press

La Conselleria d'Educació mantindrà aquest curs els criteris d'avaluació i promoció implantats per a l'educació no universitària a la Comunitat Valenciana l'any passat amb motiu de la pandèmia. Per regla general, l'alumnat podrà passar al curs següent inclús si té assignatures suspeses, i la repetició tornarà a ser una mesura "de caràcter excepcional". Així s'arreplega en la resolució de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions per a l'adaptació del currículum, les programacions didàctiques i els criteris d'avaluació, promoció i titulació durant el curs 2020-2021, davant de la situació ocasionada per la Covid-19, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat (DOGV) aquest dimecres.

Tant per a l'educació primària com per a l'educació secundària obligatòria (ESO) s'estableix que la repetició de curs s'haurà d'adoptar, en tot cas, "amb l'assessorament del departament d'orientació, en funció de l'evolució acadèmica de l'estudiant, considerada globalment. En sisé de primària, la normativa permet que un alumne continue més d'un any en aquest curs "amb caràcter excepcional" quan es considere la impossibilitat que puga progressar en el primer curs d'ESO, encara que curse un pla individual de reforç, i sempre que es determine que aquesta mesura afavorirà la seua competència personal i social, així com la posterior promoció acadèmica.

En el cas de l'alumnat d'ESO, el document precisa que la causa de la no promoció "no pot ser únicament les possibles matèries no superades", i afegeix que l'alumnat que passe de curs sense aprovar totes les assignatures "seguirà els plans de reforç que establisquen els corresponents departaments didàctics, en coordinació amb els equips docents de cada grup". 

Per a obtindre el títol de graduat en ESO, els equips docents hauran d'adoptar les decisions de manera col·legiada i basant-se en l'adquisició dels objectius generals establits per a l'etapa i el desenvolupament de les competències. Hauran de tindre en compte, a més dels resultats de les avaluacions realitzades, les possibilitats de l'alumnat de seguir amb èxit el curs següent, després de l'aplicació de les corresponents activitats de reforç dels aprenentatges no adquirits, o d'accedir al món laboral, i també l'actitud de treball de l'alumnat al llarg del curs 2020-2021.

Quant al batxillerat, la resolució incideix que l'alumnat no ha de veure's perjudicat per les actuals circumstàncies i s'ha de donar prioritat a la continuïtat de la formació, tenint en compte els seus diferents ritmes d'aprenentatge, i atenent en particular l'alumnat més vulnerable. També en aquest nivell la repetició de curs es considera una mesura excepcional que serà adoptada, en tot cas, de manera col·legiada per l'equip docent, amb l'assessorament del departament d'orientació, en funció de l'evolució acadèmica de l'alumne o alumna, globalment valorada, sense que puga ser considerada, com a única causa, les possibles matèries que hagen pogut quedar sense superar.

L'alumnat podrà matricular-se en les matèries de continuïtat del segon curs malgrat no tindre superades les del primer curs. Les matèries de continuïtat pendents del primer curs de batxillerat es consideren superades sempre que s'haja superat la corresponent de segon curs de batxillerat. L'alumnat que al final del segon curs tinguera avaluació negativa en algunes matèries i no haja sigut proposat per a l'obtenció del títol, podrà matricular-se d'aquestes matèries sense necessitat de tornar a cursar les matèries superades o optar per repetir el curs complet.

Per a aconseguir el títol de batxiller, els equips docents han d'adoptar les decisions de manera col·legiada, i s'han de basar en l'evolució de l'alumne o alumna en el conjunt de les matèries, la maduresa acadèmica en relació amb els objectius del batxillerat i les competències corresponents.

Ensenyament per àmbits de coneixement en 2021-2022

D'altra banda, la resolució estableix que els centres educatius valencians mantindran durant el pròxim curs 2021-2022 l'organització curricular per àmbits de coneixement en tots els grups del primer curs d'ESO. Això es farà d'acord amb la nova regulació que s'elabore establint les directrius generals per al currículum dels cursos primer i segon. En aquest sentit, els centres que així ho consideren podran optar per aquesta organització curricular en el segon curs de l'ESO.

L'estructuració dels ensenyaments per àmbits de coneixement ja està en funcionament a les aules valencianes arran de la situació de la pandèmia amb l'objectiu de "facilitar una transició adequada de tot l'alumnat procedent de sisé de primària". Aquesta organització curricular ha de contemplar diferents possibilitats d'agrupació de diferents matèries en àmbits, a partir de les experiències ja desenvolupades pels diferents centres.

Segons va explicar en el passat la Conselleria d'Educació, aquesta organització és "flexible" i els centres poden treballar els seus propis esquemes: des de crear una àrea humanística i una altra lingüística, fins a dissenyar-ne altres cientificotècniques o artístiques. "La Conselleria estableix un marc general i un procediment perquè els centres adopten el seu model", van apuntar.

També et pot interessar