Rosa Garrote: “La responsabilitat de l’accident de metro és d’aquells que van decidir desprotegir la línia 1”
La presidenta de l’Associació de Víctimes del Metro celebra en 'À Punt NTC Matí' la possibilitat d’un judici, després de 12 anys d’instrucció.
“Una única balisa de seguretat haguera salvat 43 vides.” “Les víctimes mortals de l’accident de la línia 1 del metro de València, el 2006.” “El dispositiu, que frena el comboi en cas d’excés de velocitat, ja existia en altres línies del transport metropolità.” La presidenta de l’Associació de Víctimes del Metro 3 de Juliol (AVM3J), Rosa Garrote, ha incidit en aquestes qüestions aquest dimarts en una entrevista a À Punt NTC Matí.
L’endemà de la decisió del processament de huit directius de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), entre els quals hi ha l’exgerent Marisa Gracia, Garrote ha insistit que “la línia 1 no comptava amb aquesta mesura [la balisa] i això va propiciar que es produïra l’accident. Denunciem que la responsabilitat no és del conductor sinó de les persones que van decidir deixar la línia 1 desprotegida”. Aquesta és la tesi que l’associació ha mantingut en els 12 anys d’instrucció que han precedit a l’acte de processament, el pas previ per a l’obertura del judici oral per l’accident.
La presidenta de l’AVM3J ha criticat que, tot i decretar el processament dels directius de FGV, la magistrada del jutjat d’instrucció 21 s’ha mantingut en la posició que l’ha dut a arxivar la causa en altres ocasions, és a dir, que l’accident només és imputable al conductor i l’excés de velocitat. En l’escrit que ha comunicat a les parts, la jutgessa Nieves Molina defén la seua investigació judicial i explica que adopta la decisió de “continuar amb el procediment” per estar “vinculada” als actes i diligències ordenats per l’Audiència Provincial.
L’obstinació de la magistrada en la seua tesi no ha agradat a l’AVM3J, tot i la satisfacció de les víctimes per la possibilitat d’un judici “que reclamem des de fa 12 anys”, segons ha explicat Rosa Garrote.
“Sempre hem reivindicat que no es pot donar la culpa al conductor, deixar la responsabilitat a l’última baula de la cadena, sinó que calia demanar-la a les persones que tenen capacitat de decidir sobre la seguretat, que són els directius de l’empresa”, ha dit finalment la presidenta de l’Associació de les Víctimes del Metro.
Els lletrats de l’AVM3J presentaran l’escrit d’acusació corresponent per a l’obertura del judici, dins del termini de deu dies que ha obert la resolució judicial perquè el fiscal i les acusacions personades sol·liciten l’arxiu de la causa o l’inici del procediment oral.