Fi del "consum responsable" i veto a les begudes 0,0, les claus de Sanitat per a reduir el consum d'alcohol

El departament de Mónica García busca disminuir l’accés al consum d’alcohol entre els menors, que s'hi inicien als 14,5 anys

El nou decret sobre l'alcohol pretén reduir-ne el consum entre els joves i retardar l'edat d'inici / À Punt NTC

El Ministeri de Sanitat ha presentat esta setmana en el Consell de Ministres l'avantprojecte de llei de prevenció del consum d’alcohol i els efectes en menors d’edat.

El text preveu noves mesures que inclouen restringir la venda i publicitat de begudes alcohòliques per tal d’aconseguir el consum zero entre els joves, que actualment tenen la primera experiència amb l’alcohol als 14,5 anys.

La ministra de Sanitat, Mónica García, ha explicat que esta iniciativa naix amb l’objectiu de “protegir la seguretat i salut dels menors, evitar danys físics, psíquics i socials, disminuir l’accés i deixar de banalitzar el consum d’alcohol” entre els joves, així com “contribuir al canvi cultural des d’una orientació educativa, no punitiva”.

I és que, després d’una dècada de descens significatiu de la ingestió d'alcohol entre els més joves, la pandèmia va portar un repunt de les xifres, que preocupen especialment en el Ministeri, el qual centra ara el focus a protegir xiquets i adolescents d’una substància de la qual, alerten, no existeix el consum responsable:

“No existeix consum que no tinga risc, i encara molt menys per als menors. S’ha demostrat que [l’alcohol] té conseqüències en el desenvolupament, és perjudicial per a la salut i per al neurodesenvolupament dels nostres xics”, ha assegurat la ministra.

Segons la Monografía sobre alcohol 2024. Consumo y consecuencias, de l’Observatori Espanyol de les Drogues i les Addiccions, quatre de cada deu adolescents de tretze anys ha tastat l’alcohol i el 10,5 % s’ha emborratxat alguna vegada en la vida amb begudes alcohòliques que aconsegueixen, principalment, en botigues de barri, quioscos o cellers o a casa d’altri a través de persones majors d’edat.

"Entre els catorze i els díhuit anys, un 75% [dels joves] consumeixen alcohol, això és vertaderament preocupant", alerta Paco López, sociòleg i director de Patim, organització per a l’atenció, tractament i prevenció de conductes addictives, amb seu a Castelló.

Prohibida la venda en centres educatius i residències d’estudiants

Una de les principals mesures d’este avantprojecte de llei, que eixirà a consulta la pròxima setmana, és la prohibició de vendre begudes alcohòliques a qualsevol persona (no només als menors) en centres docents d’educació infantil, primària, secundària obligatòria, batxillerat, formació professional i d’ensenyament especial, així com en centres de protecció de menors, residències d’estudiants on s’allotgen adolescents, centres esportius, llocs d’oci infantil o espais dedicats a espectacles públics quan hi haja activitats o celebracions concebudes expressament per a menors.

A més, Sanitat vol prohibir-ne la venda ambulant i sense llicència administrativa a la via pública. En el cas de les màquines expenedores, hauran d’incorporar “mecanismes tècnics eficaços, com són vigilància i custòdia directa, que permeten impedir l’adquisició de begudes alcohòliques per persones menors d’edat”.

Més control a la publicitat i veto a les begudes 0,0

L’avantprojecte prohibeix qualsevol forma directa, indirecta o encoberta de publicitat de begudes alcohòliques o productes que simulen ser-ho, dirigida a persones menors d’edat.

Pel que fa al llenguatge, no es podran fer servir arguments, estils, tipografia o dissenys associats a la cultura dels menors d’edat, ni vincular el consum de begudes alcohòliques amb la millora del rendiment físic, l’èxit social o sexual. Tampoc no es podran utilitzar termes equívocs o ambigus, que puguen confondre fàcilment els menors, com ara “consum responsable” o “moderat”, termes “eufemístics” que suposen “una fal·làcia que no tinga el suport de la ciència”, en paraules de Javier Padilla, secretari d’Estat de Sanitat.

Així mateix, s’estableix un perímetre de 200 metres de llocs freqüentats per menors —com ara col·legis, parcs o centres de salut o llocs d'oci infantil—, en els quals no estaria permesa la publicitat de begudes alcohòliques, ni tampoc les versions 0,0. Això no sols afectaria els formats tradicionals de publicitat exterior (rètols, tanques, marquesines), sinó també al mobiliari de les terrasses i establiments, com ara els para-sols, els tendals, les taules i cadires o les tovalloneres, que no podran tindre impresa cap marca o logo d'una beguda alcohòlica.

La mesura divideix els hostalers

En el cas que la llei tire avant, la prohibició de qualsevol format de publicitat de begudes alcohòliques (i les versions 0,0) a menys de 200 metres de llocs freqüentats per menors afectarà directament molts propietaris de bars, restaurants i terrasses.

Entre estos hi ha divisió d'opinions. Uns ho veuen bé si així s'aconsegueix que els menors no consumisquen alcohol; d'altres tampoc s'hi oposen, però es mostren escèptics sobre l'eficàcia de la mesura.

Uns quants no hi estan gens d'acord: canviar el mobiliari els suposaria una important despesa econòmica i creuen que la mesura és incongruent.

El Ministeri de Sanitat ha indicat que l'avantprojecte ha estat consensuat amb organitzacions del sector, com ara Cervesers d'Espanya, l'associació d'empreses relacionades amb el vi, i la patronal Espirituosos d'Espanya, que ha manifestat que "dona suport als objectius" que persegueix la llei per a previndre el consum d'alcohol en menors d'edat i espera que servisca per a "acabar amb l'actual dispersió normativa".

També et pot interessar

stats