Sanitat reorganitza l'activitat als centres de salut per a optimitzar l'assistència
Hi haurà horaris de matí i vesprada i l'atenció telefònica complementarà la presencial
El sistema valencià de salut camina cap a la nova normalitat amb un full de ruta que, entre altres mesures, combina atenció sanitària presencial i telefònica, distribueix les jornades de treball entre matí i vesprada i agrupa proves mèdiques.
Segons ha informat la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Públic en un comunicat, l'objectiu és optimitzar l'assistència, evitar a la ciutadania desplaçaments innecessaris i previndre massificacions als centres de salut.
Amb la pandèmia, l'atenció als centres sanitaris s'ha anat adaptant a les mesures preventives necessàries per a protegir els treballadors i la ciutadania, i al mateix temps garantir-ne l'assistència. El respecte a aquestes recomanacions, així com l'esforç de professionals i ciutadania han cristal·litzat en la millora de la situació epidemiològica i toca desescalar, asseguren fonts de la conselleria.
"Ara que el sistema sanitari valencià va avançant cap a una nova normalitat i no tenim aquesta pressió assistencial, tant als centres de salut com als centres hospitalaris, anem a una nova reorganització interna per a poder dur a terme l'atenció a tots els pacients", ha assegurat la consellera Ana Barceló.
Per a ordenar la transició cap a la nova realitat, la Conselleria de Sanitat ha elaborat una guia amb accions i recomanacions que cada departament ha d'adoptar i adaptar a les seues singularitats, als recursos amb què compte i a l'evolució de la pandèmia.
L'objectiu és triple: prestar una adequada atenció als pacients Covid i no Covid en circuits diferenciats, afavorir l'accessibilitat de la ciutadania a l'atenció primària i simplificar les tasques burocràtiques per a alleujar la càrrega de treball que afronta aquest nivell assistencial, que en la nova normalitat suma a la seua activitat ordinària la detecció i seguiment eficients de casos de coronavirus, així com la vigilància de contactes.
Els canvis en les pràctiques professionals modificaran també la relació del personal de medicina de família, infermeria i pediatria amb els pacients perquè es combinaran atenció telefònica, presencial, domiciliària i administrativa. La primera, l'atenció telefònica, s'utilitzarà preferentment, per a seguiments o segones visites que no revestisquen gravetat.
A més, les jornades de treball es distribuiran entre matí i vesprada per a evitar aglomeracions i, sempre que siga possible, es procurarà agrupar proves per a atendre els pacients en una única visita.
Consulta a l'especialista sense passar per medicina de família
D'altra banda, i amb l'objectiu de desburocratitzar l'atenció primària, la visita als especialistes ja no passarà necessàriament per medicina de família. Així, les visites cancel·lades o demorades en atenció especialitzada amb motiu de la pandèmia s'estan reprogramant sense que la persona haja d'acudir al centre de salut per a demanar un nou volant. El mateix ocorre amb els seguiments anuals de les patologies.
A més, els qui siguen atesos en urgències i necessiten un seguiment ambulatori seran donats d'alta sense haver de passar per medicina de família. La derivació entre especialitats també serà directa, sense utilitzar l'atenció primària com a intermediària.
D'altra banda, els metges i metgesses de família només faran informes de salut, però no altres certificats que hauran de fer en centres de reconeixement.
A més, per a aconseguir cita prèvia es valorarà la possibilitat d'habilitar una central de recuperació de telefonades quan la demanda telefònica siga excessiva. Aquesta eina reforçaria les existents: cita prèvia en el taulell, telefonant al centre de salut, a través de l'app GVA+Salut, la web o el telèfon addicional 961 839 000.