El servei Orienta d’atenció al col·lectiu LGTBI va atendre més de 7.000 persones l'any passat
Més d’un 40% de les consultes són per a demanar ajuda psicològica professional
Les oficines Orienta de la Generalitat per a l'assessorament i suport a persones LGTBI, les seues famílies i persones pròximes han fet un total de 7.107 atencions al llarg de tot l'any 2021: 3.174 de les quals a la província de València, 2.604 a la d'Alacant, i 1.329 a la de Castelló.
El servei Orienta el va posar en marxa la vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives el 2019 i des de llavors s'ha consolidat com "una via fonamental de suport i atenció" al col·lectiu LGTBI, segons la Generalitat.
D’aquesta forma, es garanteix un servei públic d'informació, orientació i assessorament –psicològic, legal, administratiu i social– amb atenció presencial a les oficines de Castelló de la Plana, València i Alacant, atenció telefònica i per correu electrònic.
De les 7.107 atencions, 6.856 s'han fet a particulars, de les quals 5.418 són a població del col·lectiu LGTBI, mentre que 1.423 corresponen a familiars o persones pròximes. Les altres 251 han sigut de professionals de diferents àmbits buscant assessorament sobre diferents qüestions relacionades amb el col·lectiu LGTBI i la seua realitat.
De les persones ateses, 2.230 eren homes i dones heterosexuals, 2.010 gais, 939 homes i dones bisexuals, 704 lesbianes i 54 persones pansexuals. Pel que fa a la identitat de gènere, la majoria de les consultes les han realitzades persones cis (2.413 homes i 1.974 dones) i un 31,6% persones trans. Concretament 892 homes trans, 984 dones trans i 290 persones trans no binàries.
Per grups d’edat, el que més acudeix a Orienta és entre els 18 i 30 anys (2.308 atencions), però en l’informe facilitat per la Generalitat es destaca que hi ha hagut 755 atencions a persones de 3 a 17 anys. Quant a la nacionalitat, el 65,5% de les atencions han sigut a persones espanyoles i el 33,7% (2.314 atencions) a estrangeres, cosa que mostra també la necessitat d'atenció a les persones LGTBI procedents d'altres països.
Atenció psicològica
La intervenció psicològica ha sigut el servei més demanat amb un 41,2% de les peticions, seguit de la informació, l’acolliment, la intervenció social i la intervenció legal i jurídica, en aquest orde.
Aquestes xifres, assenyalen des d’Orienta, confirmen que va ser un encert duplicar el nombre de professionals de la psicologia, perquè en moltes ocasions es busca ajuda professional per afrontar aspectes psicològics o emocionals relacionats amb la realitat LGTBI, que dificulten el desenvolupament personal i vital de les persones usuàries.
Així mateix, la xarxa també ha creat grups d'ajuda mútua, gestionada i supervisada per un equip de professionals de la psicologia, per a atendre necessitats més específiques com les de les persones trans, les persones LGTBI pertanyents al col·lectiu migrant, familiars de persones LGTBI o adolescents LGTBI.