El Síndic de Greuges constata la ineficàcia de les administracions per a ajudar a les persones vulnerables durant la pandèmia
L'informe anual del 2020 adverteix del col·lapse dels serveis socials i l'impacte de la bretxa digital en l'accés a les ajudes
La pandèmia ha posat al descobert els problemes estructurals de les administracions per a ajudar la població valenciana. Ho constata l'informe anual del 2020 que el Síndic de Greuges ha entregat a les Corts i que conclou que la crisi sanitària "ha posat en evidència les greus limitacions de les administracions per a ser eficaces quan la ciutadania més les necessita", tant per la falta d'atenció a les demandes com per la complexitat dels procediments i l'acumulació de criteris per a sol·licitar les ajudes. 4.065 noves queixes, 30 d'ofici, i 16.052 consultes emparen aquesta afirmació de l'oficina del síndic Àngel Luna.
Amb tot, les més de quatre mil noves queixes en són vora 500 menys que en l'informe anterior. 1.678 corresponen a serveis municipals i 2.050 a organismes autonòmics. D'aquestes, més de la meitat (1.302) té a veure amb la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, en bona part per les queixes sobre les prestacions a la dependència i la renda valenciana d'inclusió. El segueixen a gran distància les crítiques als d'apartament de Sanitat (267) i Educació (244).
L'informe destaca especialment l'impacte de la bretxa tecnològica en les persones més vulnerables i amb menys recursos, i particularment en la població de majors. "El resultat (...) és que les ajudes no sempre arriben a qui més les necessita, sinó a qui sap com trobar-les", adverteix el Síndic, què insta les administracions a modernitzar i simplificar els procediments per a comunicar-se amb la ciutadania.
Impossibilitat de contactar amb els centres de salut
Amb relació a l'atenció sanitària, el síndic destaca la comprensió que ha demostrat la ciutadania a la sobrecàrrega assistencial en un context de crisi excepcional, en contrast amb la incredulitat i la inseguretat que ha generat el deficient funcionament de "serveis tan bàsics com ara l'atenció telefònica" i el desemparament que els ha causat "la falta d'informació clara i senzilla" o "la disparitat de criteris en les diferents demarcacions sanitàries". Pel que fa a l'atenció especialitzada, constata que la pandèmia ha "agreujat considerablement" les "mancances i febleses del sistema públic sanitari".
En aquest període, l'oficina ha obert una queixa d'ofici per la situació de l'atenció primària, i una altra sobre les llistes d'espera quirúrgiques, que ha resolt amb recomanacions per a reforçar la dotació de personal i recursos.
Augmenta el col·lapse dels serveis socials
El Síndic de Greuges també destaca les limitacions dels serveis socials per a assistir la ciutadania, justament en el moment en què l'alerta sanitària ha disparat la demanda d'atenció urgent. L'oficina ha obert queixes d'ofici per demores de més de deu mesos en la primera atenció als ajuntaments de València i Alacant. I constata també la ineficàcia en la gestió de les ajudes a la dependència, després d'haver detectat retards de més de catorze mesos en alguns serveis municipals per a resoldre expedients que la Conselleria d'Igualtat i Inclusió havia etiquetat com a preferents.
Les dificultats per a tramitar la renda valenciana d'inclusió, atresoren igualment un elevat volum de queixes de la ciutadania.
Problemes en les ajudes a autònoms
Aquests problemes amb la tramitació els adverteix també en la convocatòria d'ajudes urgents per a treballadors autònoms que va activar el decret 44/2020, de 3 d'abril, de la Generalitat, sobretot per la introducció d'un criteri d'última hora no previst en les bases de la convocatòria, que va perjudicar la majoria.
Greus deficiències en residències de majors
El Síndic de Greuges adverteix de deficiències en l'atenció en alguns centres de persones majors. Denuncia que la majoria porta anys sense adaptar-se a la normativa vigent i informa d'una queixa d'ofici contra la Residència de Persones Majors Dependents Altabix d'Elx.
Així mateix, destaca l'augment de les denúncies presentades pels familiars de les persones majors ateses en residències relatives als règims de visites, pel gran impacte que han tingut en aquests l'aïllament i el distanciament social.
Bretxa digital i desigualtats en educació
La necessitat d'impartir classes a distància per la Covid-19 ha motivat nombroses queixes, tant per la desigualtat de la bretxa digital en l'alumnat amb menys recursos, com per la desatenció que ha denunciat les famílies de xiquets i xiquetes amb necessitats educatives especials.
Habitatge públic, un procés laberíntic
El document lamenta la complexa burocràcia per a sol·licitar un habitatge públic, que segons entén no presenta "la senzillesa i claredat que resulta necessària i desitjable". "L'estudi de les reclamacions ciutadanes ha permés comprovar que el procediment de sol·licitud establit sotmet l'interessat a realitzar successius tràmits, que converteixen la petició d'habitatge en un procés complex, laberíntic i excessivament burocratitzat", afirma el document.
La falta de transparència es cronifica
L'informe de l'oficina que dirigeix Angel Luna també destaca "la falta d'avanços en matèria de transparència" de les administracions públiques. Critica que les peticions presentades per la ciutadania s'ignoren "de manera persistent", com també les queixes dels representants polítics en l'oposició, per falta d'accés a informació pública que consideren necessària per a l'exercici de la seua funció constitucional.