Sindicats de maquinistes defensen l’actuació de la conductora del tren a Caudiel
El Semaf, ASIMAFE i la CCP remarquen que la treballadora no va tindre “cap comunicació” d’Adif i no era conscient del perill
El portaveu del Sindicat Espanyol de Maquinistes Ferroviaris (Semaf), Juan Jesús García Fraile, ha defensat que la conductora del tren afectat per un incident aquest dimarts als voltants de l'incendi forestal de Begís (Alt Palància) va actuar "perfectament" davant d'un "perill imminent" del qual no tenia "cap comunicació" d'Adif.
En aquesta línia també s'han pronunciat aquest divendres l'Associació Sindical Independent de Maquinistes Ferroviaris (ASIMAFE) i la Federació de Transports de la Confederació de Quadres i Professionals (CCP), que han qualificat d’"exemplar" l'actuació de la maquinista i han emfasitzat que la treballadora va complir amb el protocol d'emergència que tipifica el reglament en aquests casos.
En l’incident, que ja investiguen la Policia Judicial i Renfe, van resultar ferides quinze persones. Segons l'últim balanç de la Conselleria de Sanitat, quatre de les víctimes continuen ingressades en dos centres de la ciutat de València, dues d'elles amb pronòstic greu i una amb moderat. Alguns usuaris van decidir deixar el comboi, però la maquinista els va demanar que no baixaren i va tornar a l'estació de Caudiel.
"Pel que sabem, va actuar adequadament", ha insistit el portaveu del Semaf en declaracions a la Cadena SER, després d'explicar que la conductora va patir ferides lleus als braços i està "anímicament afectada" pel que va succeir. En qualsevol cas, ha posat l'accent que era "l'única cosa" que podia fer davant de la situació amb la qual es va trobar. "Va frenar el tren i, després d'una anàlisi ràpida, va decidir retrocedir en direcció contrària a l'estació d'on venia", ha relatat.
El representant sindical ha reconegut que "si algú haguera tingut en compte el perill, el tren no hauria d'haver eixit", encara que "ella va eixir perquè tenia tot a favor" per "no conéixer les circumstàncies".
ASIMAFE ha denunciat la "nefasta gestió" del Grup Renfe, perquè en el tren no hi havia personal d'atenció al viatger. Aquesta situació, segons el sindicat, en casos d'emergència per qualsevol causa deixa el maquinista "desemparat" perquè les competències són "externes al seu àmbit professional de la conducció del tren". No és un cas puntual, ha assegurat l'organització, sinó que es tracta una "pràctica habitual" en els trens de Rodalies, Mitjana i Llarga Distància.