Directes
Ara en la televisió
ZOOM
Ara en la ràdio
CADENA DE VALOR (reemissió)

Els sindicats mantenen la vaga per a transport de viatgers i grues autopropulsades amb serveis mínims

La Conselleria d'Educació ha determinat que el transport escolar tindrà uns serveis mínims del 100% que regularment es presten en dies lectius

Imatge d’arxiu d’un autobús escolar / Europa Press

Els sindicats mantenen la convocatòria de vaga general en el transport per carretera convocada per al pròxim 28 d’octubre, però només en el transport de viatgers i en el sector de les grues autopropulsades, després que este dijous a la nit s’aconseguiren acords entre la patronal i els sindicats en els àmbits de transport de mercaderies i sanitari.

Així, estan cridats per a secundar la vaga a partir de les 00:00 hores del dilluns uns 60.000 conductors de tota la Comunitat Valenciana, urbans, de transport discrecional i escolar, així com de grues autopropulsades, per a exigir l'aplicació de coeficients reductors de l'edat de jubilació en el sector, que demanen reduir a 60 anys.

100% del transport escolar

La Conselleria d'Educació ha determinat que el transport escolar tindrà uns serveis mínims del 100% que regularment es presten en dies lectius, per a garantir el trasllat de tot l'alumnat als centres escolars. Respecte al transport a centres de treball, s’estableix en el 65% dels servicis, i s'ha de prioritzar en este percentatge aquelles expedicions amb recorreguts de major distància.

Durant este curs, un total de 506 centres educatius tenen transport en la Comunitat, dels quals 190 corresponen a la província de València, 204 a la d'Alacant i 112 a la de Castelló. La prestació del 100% d'este servei suposa unes 1.112 expedicions diàries. La direcció general de centres docents ha enviat este divendres una comunicació als centres educatius per a informar-los que el servei de transport es realitzarà en l'horari habitual.

Resta de serveis mínims

Respecte a la resta de serveis regulars, s'estableix que tinguen autoritzades, per a cada ruta, fins a 4 expedicions (anada i tornada): 1 expedició completa; els que tinguen autoritzades, per a cada ruta de 5 a 7 expedicions (anada i tornada): 2 expedicions completes; i els serveis que tinguen autoritzades, per a cada ruta, 8 o més expedicions (anada i tornada): 3 expedicions completes.

Pel que fa als servicis discrecionals, el mínim es fixa en el 20% dels servicis prestats habitualment. El transport urbà, metropolità i de rodalia de curt recorregut de viatgers té el seu mínim, per a circulacions (operacions) en el 55% dels serveis entre les 06:00 i les 09:00 hores i entre les 17:00 i les 19:00 hores i per a la resta de les franges horàries el 40% dels serveis prestats habitualment. 

Una reivindicació històrica

La vaga atén una reivindicació històrica que els sindicats van començar a posar damunt de la taula l'any 2004, a partir del qual han dut a terme diferents mobilitzacions en forma de concentracions, rodes de premsa o presentació d'estudis, però mai s'havia convocat una vaga general.

Després de la primera jornada de vaga de les set convocades, en principi les mobilitzacions continuaran els dies 11, 28 i 29 de novembre; 5 i 9 de desembre; i, a partir del 23 d'eixe mes, podria convertir-se en indefinida.

Les patronals de viatgers que s'asseuen en la taula de negociació -Confebus, Atuc, Anetra i Direbús, a més de la de grues Anagrual, troben entrebancs per a arribar a un acord per "un tema de costos", que els sindicats no veuen "per cap costat". El secretari general del sector de carretera i logística de la Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO (FSC-CCOO), Francisco José Vegas, ha assenyalat que, fins a l'hora de l'inici de la vaga "sempre hi ha opció de desconvocar-la, però realment no es donen les condicions".