La Societat Valenciana de Pediatria, a favor de la jornada partida
La comunitat pediàtrica considera que millora el rendiment de l'alumnat perquè s'adequa millor als ritmes biològics.
Cinc hores de clase separades per una parada de dues més per a dinar i jugar, o cinc hores lectives seguides, llevat de les pauses per a l'esplai? La Societat Valenciana de Pediatria (SVP) ho té clar. La jornada partida "millora el rendiment dels xiquets" perquè "s'adequa millor als ritmes biològics dels alumnes, sobretot en el cas dels adolescents", i redueix "les distraccions o la somnolència que es poden produir al llarg de la jornada lectiva".
Així ho recull l'SVP en un document, on pren posició respecte del debat existent en la comunitat escolar. Si bé la jornada discontínua és la majoritària, cada vegada més centres escolars afavoreixen un canvi a la contínua a la Comunitat Valenciana.
La comunitat pediàtrica recomana dissenyar l'horari escolar de les respectives assignatures tenint en compte els moments de més atenció –a mitjan matí i en horari de vesprada– i afavorir la pausa del menjar dels més menuts entre les 13:00 i les 14:00 hores. En aquest sentit, reivindica la importància dels menjadors escolars en el projecte educatiu del centre perquè l'alumnat incorpore hàbits nutricionals saludables; més encara en la situació actual en què l'obesitat infantil està assolint xifres epidèmiques, segons ha explicat el doctor Luis Carlos Blesa Baviera, president de l'SVP.
La comunitat pediàtrica defén, a més, que es retarde l'hora d'entrada de l'alumnat adolescent als centres per a evitar la sensació de jet-lag, ja que en aquesta etapa de la vida els bioritmes retarden l'hora d'adomir-se i els pics d'atenció.
Amb tot, l'SVP recomana una solució consensuada entre tots els estaments i agents implicats en l'educació dels menors: des de pares, mares i professors fins a altres professionals com ara pediatres, nutricionistes, sociòlegs o cronobiòlegs, entre d'altres.