Quins són els ingredients que fan un contingut viral?
Emoció, tendresa, notícies negatives i diversió són els temes que més triomfen en les xarxes socials.
Un coala supervivent dels incendis d’Austràlia, beu agraït de l’aigua que li ofereix una persona. Es tracta d’un vídeo que s’ha convertit en viral en els canals socials, que s’ha compartit i comentat arreu del món. Com aquest, altres continguts han aconseguit traspassar fronteres i fer-se coneguts per persones de diferents parts del món. Ara bé, què tenen en comú? Hi ha algun ingredient màgic que faça que una publicació siga viral en els canals socials?
La professora d’Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Sílvia Sivera, n’assenyala alguns elements comuns que acostumen a tindre els continguts més exitosos. El primer, l’emoció. “Els continguts basats en emocions són els més compartits. També els que contenen una certa ambigüitat, quan es desconeix l’autoria de la peça o es dubta de la veracitat”.
Un altre ingredient que, segons l’experta, serveix per a triomfar en xarxes són les notícies negatives, tal vegada per aquesta cerca de sentir alguna cosa a través dels continguts. També, els que són divertits o provoquen la rialla són més fàcils de ser compartits, de la mateixa manera que els que provoquen tendresa, com és el cas de les publicacions que se centren en animals, normalment amb molt de seguiments en els mitjans socials.
“El gat és viral. Els vídeos d’animals ens desperten tendresa, una emoció molt primària que compensa tota la negativitat que portem per una altra banda”, comenta Sílvia Sivera. A pesar d’aquestes claus, en cada xarxa social també triomfen uns continguts diferents. “Twitter genera emocions negatives; Instagram seria més la vanitat, l’orgull, l’autoafirmació, el que s’anomena postureig”. Per això, l’especialista recomana adaptar el contingut a les característiques de cada canal social.